Gazdaság

Kerékpárutópia

Felüljárók és gyorsforgalmi utak hálózatai segítik a városokban az autósokat, a gyalogosok zavartalan közlekedését járdák és aluljárórendszerek támogatják, a biciklisták pedig jó esetben elkülönített kerékpárúton haladhatnak.












Kerékpárutópia 1



Kerékpárutópia 2

Kerékpárutópia 3
Bicikliút a város felett.Gyorsan megtérülne
Kerékpárutópia 4

A környezetbarát városi közlekedés kanadai híveinek azonban ez utóbbi nem elég: szerintük a kerekeseknek olyan útra van szükségük, amely a téli hidegben is zavartalan hajtást tesz lehetővé. Torontói építészek most az egész várost behálózó magas építésű, fedett kerékpárút-hálózatot terveztek; a Velo City nevű rendszer a város útjai fölé emelt átlátszó borítású csőhálózat, amelyben akár 40 kilométer óránkénti sebességgel is haladhatnak a kerekezők. A pálya bármely évszakban és szélsőséges időjárási viszonyok között is kényelmes, minimális légellenállással nehezített haladást garantál. Ráadásul a tervezők a csövekben speciális kanyarokat és görbületeket is kialakítanának, amelyek állítólag kétirányú légmozgást, vagyis mindenkori hátszelet indítanának be. A csövekben kialakított utat három részre tagolnák: lassú, átlagos és expressz sebességű forgalmi sávokra. Az utak kijáratait a metró alagúthoz hasonlóan közlekedési csomópontokban képzelik el; ezeken át aztán a biciklisták a felszínen folytathatnák útjukat. Jelenleg 330 ezer biciklista rója naponta Toronto utcáit. A Velo City projekt tervezői azt remélik, hogy tervük megvalósulásával duplájára emelhetik a városi tömegközlekedés környezetvédelmi szempontból legkedvezőbb formáját választó kerékpárosok számát. Így az igényes kerékpárút kivitelezésének költségei – ami az autóutak nagyságrendjével összevethető lenne – hamar megtérülnének. A légszennyezés és zajterhelés csökkenne, a lakosság fittebbé válna, és a súlyos sérüléssel járó közúti balesetek aránya is visszaesne.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik