Gazdaság

Hirtelen felindulásból vásárol a magyar

A lakosság kétötöde impulzusvásárló, s közel 60 százalékuk vásárol néha kinézet alapján.

A napi fogyasztási cikkek piacán egyre nagyobb a hipermarketek és diszkontok részesedése, a vásárlók többsége mégis kis mennyiségeket vásárol, ám gyakran. 2004-hez képest tovább csökkent az akciós termékekkel szemben bizalmatlanok aránya – állapítja meg a GfK Hungária Shopping Monitor tanulmánya.


Idén hetedik alkalommal megjelent – 3,8 millió háztartásról képzett reprezentatív felmérés alapján készített – tanulmány szerint a megkérdezettek 55 százaléka nyilatkozott úgy, hogy határozottan figyelemmel kíséri az üzletek árait, és ott vásárol, ahol az árak a legkedvezőbbek. Ezzel szemben 45 százalékuk nem a fogyasztói árakat, hanem a termékkínálatot figyeli.


Impulzusvásárlók?


A vásárlók szemében felértékelődött a termékek kinézete, a vonzó csomagolás – saját bevallása szerint a válaszadók 57 százaléka enged néha a csábításnak, és vásárol meg csupán kinézete alapján valamilyen árucikket. Tavaly az élelmiszer-beszerzéseket intézők több mint kétötöde vásárolt impulzus alapján, szemben az egyes cikkeket előre összeállított bevásárlólista alapján választók 56 százalékos arányával.


Nem nyitottak az újra


A vásárlók harmada szívesen próbál ki új termékeket, 67 százalékuk pedig a jól bevált termékeket vásárolja. A vásárlók háromnegyedére jellemző, hogy kizárólag a szükséges termékek beszerzésére szorítkoznak egy-egy bevásárlás alkalmával. Ezzel ellentétben 25 százalékuk olyan cikkekre is költ pénzt, amelyekre nincs feltétlenül szüksége.


Szeretik az akciókat


A vásárlók túlnyomó többsége (88 százaléka) nyilatkozott úgy a megkérdezés alkalmával, hogy kihasználja az akciókat, árengedményeket, szemben az akciós termékek iránt bizalmatlanok 12 százalékos arányával.


A nagyokat kedvelik


A vásárlók háromötöde határozottan a nagy alapterületű üzleteket kedveli, miközben fontosabbá váltak a vásárlással kapcsolatban a kényelmi szempontok. A megkérdezettek csupán 34 százaléka nyilatkozott úgy, hogy hajlandó többet utazni annak érdekében, hogy az elvárásainak megfelelő üzletben vásárolhasson. Ennek megfelelően alakul a vásárlási gyakoriság és a vásárlási intenzitás is.


A napi fogyasztási cikkek piacán a nagy volumenű háztartási beszerzésekre koncentráló hipermarketek és diszkontok egyre nagyobb részesedéssel rendelkeznek, a megkérdezettek 64 százaléka még mindig gyakran és kis mennyiségben vásárol. Ez betudható egyrészt annak, hogy szívesebben adnak ki a vásárlók egyszerre kisebb összeget, illetve sok vásárló nem autóval jár bevásárolni, vagy lakásában nem áll rendelkezésére megfelelő tárolóhely.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik