Gazdaság

A francia hipermarketek kiszorítják a világmárkákat

Franciaországban több hipermarket úgy döntött, hogy csökkenti a világmárkák részarányát a kínálatában és a helyüket saját márkás termékekkel tölti fel – írja a NAPI Gazdaság. A hipermarketek döntése miatt a márkagyártók is lépésre kényszerülnek.

Egymás torkának estek a hipermarketláncok és a nagy nemzetközi márkagyártók Franciaországban. Több kereskedelmi hálózat jelentős árcsökkentéssel indította az évet, miközben a gyártók nagyjából 5 százalékos áremelést szerettek volna.


Mindkét fél az 1996-tól érvényben lévő – a gyártók, kereskedelmi láncok, kicsik és nagyok közötti viszony rendezésére létrehozott – Galland-törvényre hivatkozva igyekszik érvényesíteni akaratát.


Mindenki másképp értelmezi


A kereskedők úgy értelmezik a jogszabályt, hogy az árcsökkentésre kötelez, a gyártók pedig úgy, hogy árat emelhetnek. A néhány nap alatt elmérgesedett vita azt eredményezte, hogy több lánc, így például a világ második legnagyobbjának számító Carrefour, vagy az Intermarché, az Auchan és a Casino átlagosan 10 százalékkal csökkenti kínálatában a nemzetközi márkák jelenlétét.


A szortimentvágás jelenleg is tart – a Le Figaro szerint – olyan márkákat érinthet a dolog, mint a Henkel, a Reckitt-Benckiser vagy a Colgate-Palmolive.


Franciaországban a hipermarketek döntése miatt a márkagyártók is lépésre kényszerülnek.

Elszigetelt eset


Az elemzők szerint mindez Franciaországra jellemző, elszigetelt jelenség, ám az már nem, hogy az áruházláncok a gyártói márkák visszaszorításától a saját márkás forgalom növekedését remélik, ráadásul az úgynevezett kemény diszkontok (mint itthon a Lidl) hasonló szortimentstratégiával rendre beelőznek a kiskereskedelmi piacon.


Magyarországon a sajátmárkás termékek forgalma már meghaladja a 100 milliárd forintot, minden ötödik eladott napi fogyasztási cikk saját márkás, azonban sem Magyarországon, sem Európa más országaiban nem várható, hogy kiszorulnak a hipermarketekből a gyártói márkák; az áruházak nem élhetnek meg ezek nélkül.


Közgazdasági nonszensz


Fekete Zoltán, a Magyar Márka Szövetség főtitkára szerint közgazdasági nonszensz lenne a gyártói márkák kiszorítása, hiszen ezeken a termékeken az áruház nagyobb hasznot könyvelhet el, mint a saját márkáin. Ráadásul Kozák szerint az utóbbiak mellőzésével középtávon összeomlana a hirdetési piac.

A kereskedők és gyártók közötti harc egy-két alkalommal már itthon is megnyilvánult: tavalyelőtt például az Auchan rúgta össze a port a Coca-Colával, idén a nyilvánosságra került hírek szerint a Tesco veszett össze az üdítőital-gyártóval.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik