Vezértranszfer
A Transelektróval való szakítása után Dunai Zoltán a Stadler Hungary Kft. vezérigazgatója lett. Szeptember 7-én váltak meg közös megegyezéssel, a Transelekto Közlekedési Rt. vezérigazgatói posztjára pedig Székely Péter fiát, Székely Balázst nevezte ki.
Dunai elmondása szerint, amikor átadta az általa vezetett leányvállalatot, a cég pénzügyi helyzete feszített volt, de távolról sem volt válságosnak nevezhető. A megelőző – 2002-es, 2003-as, 2004-es – éveket, a Ganz-Transelektro Közlekedési Rt. – egyedüliként – nyereséggel zárta, néhány 10 milliós nyereséggel – mondta Dunai. A volt vezérigazgató szerint a cég átadásakor az idei évet meghatározó főbb szerződések már meg voltak kötve. (Budapesten egy 45 darabos trolibusz keretszerződés, Debrecenben egy 21 darabos trolibusz keretszerződés, Rigában egy 100 darabos trolibuszszerződés, illetve a MÁV-val megkötött motorvonat-szerződés). „Nem igazán jó első féléves helyzetben, de távolról sem csődhelyzetben, hanem piaci oldalról jól megalapozottan adtam át a céget” – mondta Dunai.
A Transelektro Csoport pénteken kiadott közleményében a vállalatcsoport „átmeneti likviditási-finanszírozási válságról” tájékoztatott. A Transelektrót azonban a pénzügyi gondok mellett a Stadlerrel szemben vállalt kötelezettségeinek teljesítése is szorongatja: a MÁV-tender győzteseként kihirdetett svájci Stadler Bussnang február 28-át határozta meg határidőként ahhoz, hogy a Ganz Transelektro Közlekedési Rt. tulajdonrészt szerezzen magának a MÁV Északi Járműjavító Kft.-ben, és ezzel teljesíteni tudja a Flirt motorvonatok összeszerelését.
A Stadlerhez még nem érkezett a Transelektrótól hivatalos értesítés arról, hogy ne tudná a két cég között megkötött szerződés feltételeit teljesíteni. Ezért a Stadler jelenleg nem vizsgálja annak lehetőségét, hogy ez az együttműködés megszakad-e – tudta meg a FigyelőNet Dunai Zoltántól, a Stadler Trains Magyarország Kft. ügyvezető igazgatójától. Bár a Stadlernek vannak kész forgatókönyvei arra az esetre, ha bármelyik főbb alvállalkozója vagy beszállítója valamilyen oknál fogva teljesítőképtelenné válna, még bíznak abban, hogy a Transelektrónál valóban csak átmeneti zavarról van szó és teljesítőképes marad – mondta Dunai.
A MÁV-nál a labda
Amennyiben a Transelektro mégsem tudná teljesíteni a szerelőcsarnok megvásárlására vonatkozó vállalását, akkor a Stadler vezetősége felülvizsgálja a két cég közötti együttműködést, ellenőrzi, hogy ez a viszony fenntartható-e és ez milyen csökkentett beszállítási hányadra tartható fenn, valamint, hogy a Stadler számára érdemes-e és lehetséges-e tulajdonrészt szerezni egy hazai összeszerelésre alkalmas járműjavítóban.
Dunai elmondta, hogy a Stadler hajlandó – adott megtérülési követelmények figyelembevételével – akár többségi vagy 100 százalékos tulajdonrészt is szerezni, amennyiben a MÁV felkínálja eladásra valamelyik olyan járműjavítóját, amely alkalmas a Flirt-vonatok összeszerelésére.
A MÁV menedzsmentjével a svájci vállalat napi kapcsolatban áll és Dunai szerint emellett tudnak a Stadler azon elképzeléséről is, hogy hajlandó lenne 30 motorvonat összeszerelését mindenképp Magyarországra hozni. Ez fél millió szerelési órát jelent 15 vonat esetében, ami egy 3-4 milliárd forintos árbevételű, közepes gépipari üzem éves kapacitásának felel meg.
Kedvezőtlen fordulat esetén…
Dunai úgy véli, korai még a Transelektrót eltemetni. Az esetleges alternatívákról beszélve ugyanakkor megemlítette, kedvezőtlen esetben közvetlenül szerződnének más hazai alvállalkozókkal, valamint az első 30 vonat összeszerelésének is Svájcban kellene megvalósulnia. Ez azonban csak annyit jelent, hogy az eredeti elképzelés – mely szerint a 30+30 járműből az első és a második 30-ból egyaránt 15 összeszerelése valósul meg a Ganz-Transelektro Közlekedési Rt.-n keresztül – módosul, és a második 30 motorvonat összeszerelése valósul meg Magyarországon.
A Transelektrótól átigazolt vezér az FN kérdésére elmondta, hogy a nemrégiben megalakult magyarországi Stadler-leányra nem a Transelektro alternatívájaként gondolnak: a Stadler Hungary Kft. elsősorban egy lobbicég, amelynek a fő feladata, hogy új megrendeléseket szerezzen a svájci vállalatnak. Mivel az autópálya projektek után a második Nemzeti Fejlesztési Tervben kiemelt figyelmet kapnak az úgynevezett kötöttpályás projektek (elővárosi vasút, metró, villamos) is, számtalan olyan projekt lesz, amit érdemes a vállalatnak célba vennie. Ha ezek közül a pályázatok közül csak egyet-kettőt sikerül megnyerniük, az már óriási üzleti volument és több évtizedes piaci jelenlétet jelenthet a Stadler számára – mondta Dunai.
Székely nem számít állami segítségre
A héten nyújtják be a Transelektro-csoport tulajdonosai azt a reorganizációs tervet, amelyet a további tárgyalások feltételéül szabott a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium. Kóka János, gazdasági miniszter jól kidolgozott reorganizációs és finanszírozási tervet vár a tulajdonosoktól, hogy a minisztérium érdemben vizsgálhassa a lehetséges segítségnyújtás módját. A Transelektro nem feltétlenül számít állami támogatásra, de egyedül nem tudják megoldani a kialakult problémákat – mondta Székely Péter, a holding elnöke. A szállítói kötelezettség- és követelésállomány 5 milliárd forint körüli, a likviditási nehézségekért a lejárt szállítói tartozások felelősek. A NAPI Gazdaság értesülése szerint az APEH-hel a Transelektro megállapodott az adótartozások halasztott fizetésében, a hitelező bankok pedig támogatnák a hitelek átütemezését. Emellett a tulajdonosok is készek hozzájárulni a csoport átalakításához, amely valószínűleg néhány tevékenység kiszervezésével és eladásával is járhat, de nem elképzelhetetlen a termelés egy részének külföldre telepítése sem.
