A Transelektro Csoport sorsáról pénteken tárgyalt a gazdasági miniszter a hitelező bankok képviselőivel, valamint Székely Péterrel, a holding elnökével. Mindhárom fél célja, hogy mentőövet nyújtsanak a likviditási zavarral küzdő magyar ipari óriásnak – mondta Kóka a tárgyalások után.
A vállalatcsoport piaci helyzetét biztatónak nevezte a miniszter: a Transelektrónak 50 milliárd forint körüli rendelésállománya van, és további rendelésállományra is van kilátás. E lehetőség kiaknázására Kóka felkérte az ITDH-képviseletek vezetőit is.
A Transelektro Csoport teljes külső hitel- és rendelésállománya 47 milliárd forint körül van, amiből az állami bankok részesedése 22 milliárd forint – mondta Kóka.
Mindenképp rövid, közép- és hosszú távú megoldásra van szükség a vállalatcsoport megmentésére. Rövid távon a gazdasági miniszter felkérte a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) és az Eximbank vezetőit, hogy ütemezzék át a cég hiteleit, hogy likviditási könnyebbséget nyújtsanak ezzel a cégnek. Az Eximbank körülbelül 1 milliárd forintnyi azonnali likviditást tud hozni a cégnek, azonban ennél többre – 5 milliárd forintra – lenne szükség. Ez faktorálási tevékenységnek minősül, és nem plusz állami támogatásnak – tette hozzá Székely Péter.
Ezenkívül a kereskedelmi bankok részéről is szükség van a hitelek átütemezésére, illetve további friss pénzek bevonására.
A hosszú távú programnak mindenképp egy reorganizációs programnak kell lennie, amely nemcsak a pillanatnyi pénzügyi megoldásokra összpontosít, hanem a cég hosszú távú fenntartható fejlődésének pénzügyi alátámasztására is.
A kereskedelmi bankok egy olyan konzorciumot alapítanak, amelynek vezetője a Magyar Kereskedelmi Bank, és hétfőn arról döntenek, hogy milyen struktúrában mennek tovább és lesznek egységes tárgyalópartnerei a Transelektrónak, illetve az államnak – jelentette be Kóka. A hitelezői konzorciumot Erdei Tamás, a Magyar Külkereskedelmi Bank elnök-vezérigazgatója vezeti – tette hozzá.
Válságmenedzsment áll a vállalat élére
A hitelező pénzintézetekkel együtt egy válságmenedzsmentet neveznek ki a Transelektro Csoportban az érintett cégek élére, amelyre a javaslatot néhány napon belül megteszi – jelentette be Kóka. A válságmenedzsment olyan felhatalmazást kap, hogy alkalmas legyen az operatív vezetésre, és a stratégiai vezetésbe is kap beleszólást.
Az állami mentőöv nem ütközik az uniós versenytörvénnyel a megmentési és szerkezetátalakítási támogatás keretében. A Transelektrónak nyújtott segítség azonban az EU engedélyével és vizsgálatával történik – jegyezte meg Kóka.
A Transelektro nincs lemaradva
Székely Péter szerint a Stadlerrel szemben semmilyen kötelezettségükkel nincsenek lemaradva, hiszen még a Stadler-szerződés nem lépett életbe a MÁV-val. Így nem lehet a Transelektrótól számon kérni, miért nem fektetett még be a MÁV Északi Járműjavítójába – hangsúlyozta a vállalat elnöke.
