Az észak-keleti régióban vonatozás mindig rejteget valami meglepetést. Most azt árulta el egy kalauz, hogy megszüntetik az első osztályú kocsikat a gyorsvonatokon is. Ez a MÁV tálalásában tulajdonképpen jó hír:
„A 2014. december 14-én életbe lépett belföldi menetrend szerint csak az InterCity vonatokban közlekedik első osztályú kocsi, tehát a személy-, gyors- és sebesvonatok csak másodosztályú kocsikat továbbítanak. A gyorsvonati első osztályú kocsik másodosztályú kocsikként közlekednek sátoraljaújhelyi gyors- és sebesvonatokban, jobb utazási komfortot nyújtva másodosztályú menetdíjért.”
Azért az ilyen jótékony akció nem jellemző a MÁV-ra. Nehéz elhinni, hogy pusztán az utasok kényelméért változtattak. Valószínűbbnek tűnik, hogy nincs már megfelelő minőségű kocsi. Kérdeztük azt is, hogy az országban hol máshol szüntették meg az első osztályt, de nem kaptunk választ.
Gyorsaság nem jár a gyorspótjegyért
Az utasok nyilvánvalóan jobban örülnének, ha megkapnák a szolgáltatást azért, amiért fizetnek. Ilyen probléma a tavaly május óta létező gyorspótjegy, amelyet akkor is fizetni kell, ha a gyorsvonatnak nevezett járattal olyan szakaszon utazunk, ahol személyvonatként közlekedik, megáll minden bokorban. Ezeken a vonatokon rendszeresen bírságolnak is az elmaradt pótjegy miatt. Próbáltuk megtudni, mennyi pénz jött be eddig a büntetésekből, de csak annyit közölt a társaság, hogy 2013. májusától 2014. májusáig több mint 8,6 millió darab gyorsvonati pótjegyet váltottak az utasok 1.700.000.000 forint értékben.
Arra újra kaptunk magyarázatot, miért nem jár gyorsaság a gyorspótjegyért:
„A gyorsvonati pótjeggyel érintett járatok kijelölése független volt azok megállási helyeinek számától, a pótjegyet alapvetően a nagytávolságon közlekedő, több megyét érintő vonatainkra terjesztettük ki. A gyorsvonati pótjegy-váltási kötelezettség jellemzően a kijelölt járatok teljes útvonalán fennáll, így abban az esetben is, amennyiben egy-egy rövidebb távú utazás esetén a gyors, vagy sebesvonat minden állomáson megáll.”
Hasonló rejtett áremelés az úgynevezett hibrid IC is. Ugyanazon a vonaton lehet Intercity- vagy gyorspótjeggyel is utazni. Ilyenkor az IC-pótjeggyel csak a komfortért fizetünk, a gyorsaságért nem, hiszen, több helyen áll meg a vonat, mint egy klasszikus Intercity. Ilyenek járnak Budapest és Szeged, valamint Budapest és Békéscsaba között, plusz nyáron a Balaton északi és déli partját Budapesttel összekötő vonatokon.
Gyorspótjegy késő pótlóbuszra
A sátoraljaújhelyi vonalon év végén hónapokig volt vágányzár is. Noha pótlóbuszok jártak a (gyors)vonatok helyett – sokszor jelentős késéssel, joggal merült fel, hogy legalább a vasúti átépítés idejére felfüggeszthették volna a pótjegy fizetést.
Erre a felvetésre ezt a választ adta a MÁV:
„A vasúttársaság által felszámított díjakat a MÁV-START Zrt. és az állam között megkötött közszolgáltatási szerződés, a nyújtható kedvezményeket pedig jogszabály tartalmazza. A vasúttársaságnak nem áll módjában ezekből a díjakból további engedményt, kedvezményt nyújtani, a menetdíjak beszedéséről nem mondhat le. A gyorsvonati pótjegy-köteles vonatok díjszabási tulajdonságát nem érinti esetleges késésük: az IC díjszabási szempontból IC, a gyorsvonat pedig gyorsvonat marad akkor is, ha sajnálatos módon tetemes késéssel tud csak közlekedni. A felárasság ugyanakkor garantálja azt is, hogy késés esetén az utas 25-50% átalány-kártérítésre váljon jogosulttá. Abban az esetben, ha egy utas tíz percet meghaladó késés esetén úgy dönt, hogy egyáltalán nem utazik el (lemond az utazásról), akkor a menetjegyért fizetett összeget teljes mértékben, kezelési költség felszámítása nélkül visszatérítjük.”
Amúgy a buszok állítólag gyakrabban jártak, mint a vonatok:
„A vonatpótló buszjáratok esetében a menetrend tervezésénél elsődleges szempont volt az utasok magas színvonalú kiszolgálása. Ennek érdekében Sátoraljaújhely–Sárospatak–Olaszliszka-Tolcsva–Szerencs viszonylatban gyorsjáratú magas komfortfokozatú autóbuszokkal emeltük a vonathoz képest duplájára a járatszámokat és az eljutási lehetőséget.”
A magas komfortfokozatból a környékbeli településekre nem jutott, a leglepusztultabb buszokkal lehetett – gyorspótjegyes felárral- utazni. Volt szerencsénk többször is megtapasztalni.
Savazhatnánk tovább a MÁV-ot a nem létező biciklitárolókért, amiért persze fizetni kell, az állandó késésekért, műszaki hibákért és a kiöregedett vonatokért, de azt majd legközelebb.