A Pénzes portál című írásban (Figyelő, 2006/19. szám) hibás adat szerepelt a Fundamenta-Lakáskassza által fizetett jutalék összegéről. A valóság az, hogy cégünk az OTP Lakás-takarékpénztár által közölt adathoz közel álló összegű jutalékot fizet, azzal a megjegyzéssel, hogy a közvetített üzlet mennyisége és minősége alapján kisebb eltérések előfordulnak.

A Kölcsönkulcs című cikkben (Figyelő, 2006/21. szám) hibás az az értékelés, hogy Magyarországon az elmúlt időszakban háttérbe szorultak volna a lakás-takarékpénztárak. A lakáshitelezéssel együtt nőtt e szolgáltatások népszerűsége is, majd az államilag támogatott lakáshitelek kedvezményeinek csökkentése nyomán és a konstrukció népszerűségének esésével egy időben a lakás-takarékpénztári szerződések iránti kereslet még tovább emelkedett. A cikkekben szereplő feltételezéssel ellentétben, amely szerint nehéz évek előtt állnak a lakás-takarékpénztárak, és egyre kevesebb az új ügyfeleink száma, a valóság az, hogy a Fundamenta-Lakáskassza már 2005-ben is kiemelkedően jó évet zárt az új ügyfelek szerzése terén, és az idei tervszámok és az első néhány hónap tényadatai szerint 2006-ban az értékesítés még a tavalyit is felülmúlja majd. Az első negyedévben az előző év hasonló időszakához képest 73 százalékkal több üzletet kötött a Fundamenta, s az értékesített szerződések együttes szerződéses összege elérte az 59,8 milliárd forintot. A megkötött szerződések darabszáma 40 százalékkal nőtt, megközelítve a 28 ezer darabot. A kezelt szerződéses állomány értéke 618 milliárd forintra emelkedett a negyedév végére, miközben a kezelt betétek összege elérte a 82,6 milliárd forintot.
Megtévesztő volt a két lakás-takarékpénztár módozatainak hozam-összehasonlítása is (a helyes Fundamenta-adatokat tartalmazó táblát lásd külön), mivel társaságunk esetében az adatok a számlanyitási díjat is tartalmazták, az OTP Ltp. esetében ellenben nem.
GERGELY KÁROLY elnök-vezérigazgató, Fundamenta-Lakáskassza Rt.
• Tévés piac – méretre szabva
Bizonyos esetekben a vitázó felek igazát csak az idő döntheti el. Lássuk, kinek dolgozott az idő az országos kereskedelmi televíziók koncessziós díja ügyében e hasábokon egy éve folytatott Figyelő-RTL Klub vitában.
Az interneten böngészve akadtam rá a Mediaedge:cia médiatervező- és vásárlóügynökség kutatási divíziója, a MediaLab tavalyi televíziós reklámköltésekre vonatkozó becsléseire. A kutatók szerint a 2005. évi televíziós nettó reklámköltés 70,4 milliárd forint volt – a szám nagyságrendileg megegyezik a Magyar Reklámszövetség pár nappal korábban közzétett 69,7 milliárd forintos becslésével (Kedvezményezett reklámozók – Figyelő, 2006/24. szám).
Böngészés közben fölrémlett egy, a Figyelőben tavaly júliusban Kolosi Péter, az RTL Klub programigazgatója tollából megjelent olvasói levél (A koncessziókról – Figyelő, 2005/28. szám); előkerestem, idézem: „Lapjuk cikket közölt a kereskedelmi televíziók jövőre lejáró koncessziójának meghosszabbításáról (Adók adója – Figyelő, 2005/27. szám). Az írásban több valótlan információ is szerepel, melyek alapján arra a hibás következtetésre jutnak, hogy a kereskedelmi televíziók koncesszióhosszabbításáért a két társaságtól (M-RTL Rt., MTM-SBS) akár a jelenlegi koncessziós díj majd háromszorosát kellene kérni (mai áron számolva évi körülbelül 3 milliárd helyett ötéves hosszabbításért 41 milliárdot, azaz évi több mint 8 milliárd forintot). Először is kezdjük azzal, mekkora is a televíziós reklámpiac. Önök szerint 2006-ra 69 milliárd forint lesz, a 2004-es év növekedését alapul véve, évi 14 százalékos bővüléssel. Csakhogy a piacot ismerők pontosan tudják, hogy a tavalyi év különlegesen jó volt, és a következő évben 6 százaléknál nagyobb növekedés nem várható.”
Miután a 2004-es költés 53 milliárd forint volt, a 6 százalékos tempó alapján 2005-re a televíziós szegmensre 56,2 milliárd forint adódott volna. Nos, láthatólag az eredmény nem ennyi lett, az RTL-es előrejelzés és a szakma által elfogadott számok között több mint 20 százalékos a különbség.
A piacméret alakulására vonatkozó becslés sarkalatos eleme volt a vitának – amelyik fél számait a valóság alátámasztja, ott az igazság. Részeredményt hirdetek: egy év elteltével, úgy tűnik, a Figyelő piacismerete pontosabb volt, mint az RTL Klubé. És mint az Országos Rádió és Televízió testületé.
Vagy nem is a piacismeretek helyességében volt különbség? Kíváncsi vagyok a kommentárra.
KOZÁK MÁRTON elnökségi tag, MTV Kuratórium
