A tankönyvvé nyilvánításról szóló rendelet világosan kimondja, hogy nem nyilvánítható tankönyvvé a nemi egyenlőséget sértő sztereotípiát tartalmazó könyv. Az LMP először az Oktatási Hivatalhoz fordult és a tankönyv felülvizsgálatát kérte, de a felkért szakértő ellentmondásos válaszában egyrészt elismerte, hogy a hivatkozott mondatok „nem mindig igazak”, végkövetkeztetésképpen mégis megalapozatlannak találta a kérelmünket. Érvei alátámasztására egy közösségi portál véleménycikkéből idézett – írja közleményében az ellenzéki politikus.
Tényként kezelt sztereotípiák
Az LMP szerint a rendelet alapján akár egyetlen mondat is megalapozhatja a tankönyv engedélyének visszavonását. Hozzáteszik, hogy „a gyermekeink nem tanulhatnak olyan könyvekből, amelyek tényként kezelnek bizonyos társadalmi sztereotípiákat”. Ezért kérik az ombudsmant a tankönyvek jogszerűségének vizsgálatára.
A közlemény kitér arra, hogy a pedagógusok és szakértők visszajelzései alapján a szűkített tankönyvlistára került könyvekkel kapcsolatban általános minőségi problémák merültek fel. Szél példaként hozza fel, hogy a tankönyvek többek közt olyan kijelentéseket tartalmaznak, amelyek szerint a nők és férfiak szellemi képességei különböznek, a nők olvasásban, a férfiak matematikában jobbak.