A németországi központú Audinak sikerült elérnie a magyar kormányzatnál azt, ami ellen a hazai cégek kevésbé hangosan és jóval kisebb eredménnyel lobbiztak: a négyszázalékos szolidaritási adó alapjából le lehet vonni a kutatásra szánt összeget.
A tinta alig száradt meg az egyezségen, a cég máris bejelentette, hogy kutatási egyezséget köt a Budapesti Műszaki Egyetemmel. A megállapodás értelmében a győri és az ingolstadti Audi-üzemek évente 350 ezer euró (közel százmillió forint) értékben adnak fejlesztési megbízást az egyetemnek.
Magyaros gesztusok
Úgy látszik, a magyar kormányzat gesztusokkal is igyekszik kiengesztelni a német ipari óriást. Az Audi vezérkara német rendszámú, de a magyar Köztársasági Őrezred által is használt megkülönböztető jelzéssel ellátott autókkal közlekedett Budapesten.
Lapunk kérdésére, hogy az Audi vajon képes lett volna Németországban a fejlesztések lebegtetésével hasonló adókedvezmények elérésére, Heizman azt mondta: a cég különböző gyárai folyamatosan versengenek az új beruházásokért, így a magyarországi is megküzd a Volkswagen konszern többi egységével. A szlovák és a lengyel egységeknél is figyelembe veszik az üzleti környezet alakulását – tette hozzá, de a németországi lehetőségekről nem nyilatkozott. Joachim Cordshagen, az Audi gyárak nemzetközi szóvivője ezzel kapcsolatban azt mondta: Magyarország épp a rugalmasságával, a győri üzem pedig a dolgozók hozzállásával vált a legjobb Audi-gyárrá. Hozzátette: Németországban hasonló módosításokat nem lehetne elérni, elsősorban a szakszervezetek hozzáállása miatt.
