Több milliárd forintot öltek már bele az Országos Mentőszolgálatnál (OMSZ) abba, hogy elérjék, a mentők mindenhova el tudjanak érni negyed órán belül, de egyelőre az eredmények váratnak magukra a Hvg.hu cikke szerint. A lap több olyan esetet idéz fel, ahol a központ összevissza kapcsolt, a mentő pedig olykor túl későn ért ki a helyszínre.
Pedig a mentésirányító központ már készen áll, de a mentőkbe még mindig nem szerelték be a szükséges tableteket, csak a tartókonzolokat. A határidők pedig már lejártak, a 900 tablet pedig még nincs az autókban. A zavaró konzolt több mentős kiszerelte a kocsiból, mivel akadályozza a vezetést, miközben épp a konzol miatt központilag kiszedték a tolatókamerák monitorait is, így azok is a raktárakban porosodnak. “Az oktatáson februárra ígérték a táblagépeket. Aztán a főnök márciust mondott, most májusról hallani” – mondta egy mentős a lapnak.
Az új rendszer márpedig nagyon modern és hatékony lenne. Még azt is tudnák, melyik sarokról fut be a 112-es számra a hívás, a mentésirányító pedig még a telefonbeszélgetés közben ki tudja küldeni a koordinátákat és térképet a riasztott mentőkocsi tabletjére. Közben rögzíten tudja akár, hogy nem lélegzik a beteg, ezért speciális kocsi kell, így ilyet keres a környéken. A helyszínen a mentők is be tudják pötyögni a tabletbe, milyen állapotban van a beteg, így a fogadó kórház is felkészülhet, ők is kapják az információkat. Átadáskor a kórház orvosa aláírja a tableten a jegyzőkönyvet és a mentősök már mehetnek is tovább.
A jelenlegi káoszt azonban papíralapú jegyzetelés, a mentésvezető szóbeli tájékoztatása, az autók helyzetének mágnestáblán (!) követése, a hivatalos papírok kézi kitöltése, aláírása jellemzi. Sok mentős saját maga vett navigációs berendezést a kocsiba. Az OMSZ szerint azért nincs még tablet sok helyen, mert tart a több mint hatezer mentős képzése.
Gondok vannak azért a központi rendszerrel is – folytatja a Hvg. Néha lefagy a rendszer, nem mindig kapják meg az adatokat, a régi és új rendszerek nem cserélnek ki minden adatot, néha kevésbé súlyos esetekhez is rohamkocsit riaszt és a rendszer a dugókat sem látja, amiket épp kikerülnek a mentősök. Az OMSZ elismerte, hogy nem megy minden gördülékenyen, de hozzátették, ezért kell a tesztidőszak, hogy élesben majd minden rendben legyen. A mentősök pedig reménykednek, hogyha feláll az egész, akkor könnyebb lesz a dolguk.
Azt amúgy nem tudni, az uniós támogatást kifizették-e már a feladattal megbízott magyar számítástechnikai vállalatnak, a Tigra Kft.-nek. A Tigra a szerződés szerint még nem teljesített, ez csak akkor történik meg, ha 30 napig zavartalanul működik a rendszer, de még csak a tesztidőszakban van az egész, így a csúszás miatt akár kötbér is felmerülhetne. Ezt a kérdést a lap szerint az OMSZ kikerülte azzal, hogy “a rendszer leszállítása 2014.08.31-vel megtörtént” és „a projekt 2014.11.30-án lezárult”. 3,48 milliárd forint ment el erre.