Belföld

Dúró Dóra: egytől öt év Éden Gábornak

Dúró Dóra (Dúró Dóra)
Dúró Dóra (Dúró Dóra)

A médiatanács tehetetlen, a Vodafone jó fej, a TV2 olyan cinikus, mint a Tesco, a Jobbik viszont a büntetés mellett pénzzel jutalmazná a nagycsaládosokat felvonultató mosópor-, joghurt- és csokireklámokat leadó csatornákat. Dúró Dórát kérdeztük a médiaszennyről.

Csütörtökön, 12 óra 30 perckor „a médiaszennyről” címmel tartott sajtótájékoztatót Dúró Dóra, a Jobbik képviselője, demográfiai és anyaügyi szakértője, a Méhében él a nemzet! mottó gazdája. 12 óra 38-ra értem a már üres sajtószobába, Dúrót így csak elcsípni tudtam a pártirodából kifele jövet, babakocsijában, majd karjában a legkisebb Novák-babával. Még sosem volt ilyen jó eseményről elkésni. Villáminterjú.

Médiaszenny?

(Papírról) A Jobbik szerint felháborító, ami a TV2 műsorában történt, úgy gondoljuk, az Éden Hotel és a hasonló műsorok kártékonyak a társadalomra, az egész műsor szellemiségébe bele vannak kódolva a hasonló esetek. Ahogy a nőket ábrázolják ezekben a műsorokban, az az emberi, a női méltóságot sérti, a hölgyeket rendszeresen tárgyiasítják és egy megalázó nőképet közvetítenek a társadalom felé. Nem konzekvens az a hatósági gyakorlat sem, amit a médiatanács folytat a hasonló ügyekben. Van ugyan pár hatósági eset, amikor szigorúan lesújtottak a készítőkre, de ez nem általános. Sokkal gyakrabban kellene meghoznia azokat a törvény által lehetővé tett szigorú döntéseket a médiatanácsnak, amit megérdemelnének a műsorszerkesztők. Ez lehetett az oka annak is, hogy ennek az esetnek a bemutatásától sem riadtak vissza a készítők. Jellemző a magyar közéletre, hogy felelőse megint nincs az esetnek, a TV2 elkeni az egészet. A Jobbik szerint egyértelművé kellene tenni, ki hibázott és felelősségre kellene tenni. A csatorna hazugságspirálja is felháborító. A fiatal magyar nők számára is tanulság kell, hogy legyen, hogy a hasonló műsorokban mi várhat rájuk. A TV2 olyan morális mélységben van, hogy nagyon komoly büntetést érdemelne. A Jobbik szerint a család értékének középpontba állítását kellene elősegíteni, illetve a nőknek megbecsülést adni, a kiteljesedésüket segíteni a családban és a munkában, hiszen ma már akkor születik több gyermek, hogyha a nők munkaerő-piaci részvétele magasabb.

„Ezek a műsorok”? Tehát a realityk?

Nem csak. Vannak olyan beszélgetős műsorok is, ahol tárgyiasítják a nőket.

Ez a TV2 sara?

Általában azzal a műsorpolitikával van baj, ami ezt a szenzációhajhász szemléletet helyezi középpontba és a nézettség növeléséért mindenre képes.


Fotó: MTI / Kovács Attila

Nézik az Éden Hotelt?

Én magam nem.

Gyűjtöttek olyan eseteket, amikor a kereskedelmi tévék tárgyiasítják a nőket? Vizsgálták őket?

Ezeket keresni sem kell. Ez olyan, mint a kísérleti tankönyvekben a hibák: elég csak felütni és rögtön találunk.

Az áldozat, Nóri maga mondta az eset után, hogy nem történt semmi.

Nem tudtom, mi történt, de el tudom képzelni, hogy a szájába adták.

Ön szerint nemi erőszak történt?

Pillanat, nézem, megkérdeztem a jogászunkat… igen: szexuális kényszerítés kísérletéről van szó.

Mi lenne az arányos büntetés? Aki elkövette, az maradt a műsorban.

Ez büntetőjogi kategória, egytől öt évig terjedő szabadságvesztést jelent. Benne van a BTK-ban, a 196-os paragrafus egyébként. Eközben a csatornának még arra is van lehetősége, hogy mérlegelje, belefér-e a legnagyobb büntetés, amit ezért kaphat, hiszen ez a nézettség növelésével anyagilag visszajön. Mint a Tesco, amely néhány éve kinyitott ünnepnapokon, amikor tilos volt, és több volt a profitja, mint amennyi büntetést be kellett fizetnie.

Ha már multik: mit gondol a Vodafone-ról?

Nagyon kemény, példás fellépés volt.

A Jobbik mit tenne a kereskedelmi tévékkel?

A reklámadó alól felmentést adnánk vagy kedvezményt biztosítanánk annak, akik a családot, a nagycsaládot helyezik középpontba.

Ezt hogy lehet mérni?

Például, amikor a reklámokban egy nagycsaládot mutatnak be. Vannak ilyen tipikus rekálmok, például egy joghurtreklám, amikor szaladgálnak a réten és van velük egy vagy két gyerek, de rengeteg ilyen van, a mosóportól kezdve az édességekig.

Ezeket viszont sokan azért kritizálják, mert egy elavult nőképet közvetít, amelyben az asszonynak a konyhában meg a mosógépnél van a helye.

Meg lehet úgy oldani, hogy ne sugallja ezt a képet. Volt olyan mosóporreklám, amiben férfi volt, egy megfázás elleni szert reklámjában pedig egy dolgozó nő azt mondja, bocsánat, szabadságra kell mennem, ezután pedig gyerekkel látjuk, tehát dolgozik és anya is. Vannak olyan pozitív példák, amelyeket lehetne díjazni.

Önök mit néznek otthon?

Három gyerek mellett? Semmit. Meséket, esetleg sportot. Nagyon ritkán híradót.

Melyiket?

Köztévé, Hír TV… De olyat, amit hallani is kell, olyat nem.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik