A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsa közzétette honlapján 2013-as piacfelügyeleti és általános hatósági felügyeleti tervét. Kiemelten figyelik a szponzorált műsorszámokat, valamint a termékmegjelenítést, amelynek szabályozásával kapcsolatban a hatóság ajánlást is közzétett – olvasható közleményükben.
Havonta vizsgálják majd a reklámokra vonatkozó normák teljesülését, így a médiatanács figyeli a diszkrimináció tilalmára vonatkozó rendelkezések betartását, illetve azt, hogy betartják-e a médiaszolgáltatók az egészségre ártalmas magatartás ösztönzésének tilalmát.
A hatóság a reklámok hangerejének nyomon követésére célzott vizsgálatot is tervez saját fejlesztésű szoftverével.
A hírműsorok elemzésében új szempont lesz, hogy milyen módon, hányszor mutatnak be öngyilkosságot vagy annak kísérletét. Heti rendszerességgel vizsgálják majd a bulvárbűnügyi hírek húszszázalékos maximális éves kvótájának érvényesülését a jelentős befolyásoló erejű szolgáltatók híreiben. Ellenőrzik a hírműsorok előírt minimális hosszának teljesülését is.
Fotó: MTI / Beliczay László
A filmeknél a terv részeként a testület ellenőrzi az idegen nyelvű, magyar feliratos filmek, sorozatok arányát, valamint a független gyártóktól származó művek arányát a televíziókban. A felügyeleti terv részeként vizsgálni fogják, hogy a pornográf vagy különösen erőszakos tartalmak sugárzását a kiskorúak védelme érdekében a televíziók ellátják-e kellő kódolással. Feltérképezik a korhatár-besorolási ajánlás hatását, közte azt, hogy mennyire használják a televíziók a gyermekbarát piktogramot.
A közlemény szerint véletlenszerű sorsolással nyolc országos tévé és rádió három-három műsoróráját, továbbá 35 körzeti, 130 földfelszíni helyi és közel 400 vezetékes médium két-két műsoróráját figyelik majd abból a szempontból, hogy teljesülnek-e a médiatörvényben lefektetett követelmények, tehát összesen mintegy 60 jogszabályi rendelkezés betartását ellenőrzi a hatóság.