Belföld

Hoffmann szerint nem értünk a pénzügyekhez

Hoffmann Rózsa (Hoffmann Rózsa)
Hoffmann Rózsa (Hoffmann Rózsa)

Az általános és középiskolás diákokat meg kellene tanítani a pénzügyi ismeretek gyakorlati alkalmazására is – mondta az oktatási államtitkár egy keddi rendezvényen. Hoffmann Rózsa szerint Magyarországon a fiataloknak és a felnőtteknek egyaránt „rendkívül csekélyek" a pénzügyi, gazdasági ismeretei.

Európa szinte valamennyi oktatási minisztere egyetért abban, hogy a 2008-ban kezdődött válságot el lehetett volna kerülni, vagy legalábbis hatásaiban csökkenteni, ha a lakosság sokkal tudatosabban és nagyobb szakértelemmel dönt a pénzügyeiben – fejtette ki Hoffmann Rózsa, aki szerint ezért is volt megkerülhetetlen, hogy gondoskodjanak a pénzügyi és gazdasági ismeretek oktatásáról az intézményes nevelés keretén belül.

2013 szeptemberétől, az új NAT életbelépésétől ezért  több óra tananyagába beépülnek a gazdasági, pénzügyi ismeretek, s emellett önálló tantárgyként is oktathatják ezeket az iskolák. Nagy szükség lenne arra, hogy gyakorlati tapasztalatokat is szerezhessenek a diákok, egyrészt az iskolák által szervezett módon, másrészt akár a civil szféra bevonásával, például úgy, hogy a diákokkal olyan helyekre látogassanak, ahol megismerkedhetnek a pénzvilág működésével – tette hozzá Hoffmann Rózsa.

Az államtitkár fontosnak tartja a felnőtt lakosság állandó képzését is, de nem az iskolarendszeren belül.

Szükségesnek mondta továbbá a tanárképzést, illetve -továbbképzést, hiszen, mint fogalmazott, a mai tanárnemzedék pénzügyi ismeretei „meglehetősen alacsony fokúak”. Ha a tanár nincs tudatában, birtokában a szükséges pénzügyi ismereteknek, nem tud segíteni a hozzá forduló diákoknak – jelentette ki.

Domokos László, az Állami Számvevőszék elnöke a sajtótájékoztatón azt hangoztatta: a válság Magyarországon egyértelművé tette, hogy szélesebb pénzügyi ismeretekre, jártasságra, készségekre és gondolkodásmód-váltásra van szükség. Mindenkinek meg kell tanulnia bánni a pénzzel, ennek a megtanításához pedig hozzá kell járulnia az összes, pénzzel foglalkozó szakembernek.

Hoffmann Rózsa és Domokos László sajtótájékoztatóján kutatók ismertették a Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kara és az Econventio Kerekasztal Közhasznú Egyesület kutatócsoportjának 2012 tavaszi felmérésének eredményét. Ebből egyebek mellett az derült ki, hogy a középiskolások átlagteljesítménye 45 százalékos, „ami nem nevezhető jónak”. A diákok jelentős része nem tanult pénzügyi ismereteket, akik pedig tanultak, azoknak egy része nem tudja a tárgyi tudást „a hétköznapi élet problémáiban megfelelően kiaknázni”.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik