Az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának több mint ötödéért is felelős közlekedés 1990-2003 között 20 százalékkal nőtt a térségben, a légi forgalom okozta környezetszennyezés egyenesen 86 százalékkal emelkedett 1990-204 között – mutat rá a jelentést ismertetve a Der Spiegel című német hírmagazin online kiadása. Az üvegházhatást előidéző gázok mintegy 21 százaléka keletkezik a közlekedésben, s ennek 93 százalékát termeli a közúti közlekedés.
A hetilap szerint a koppenhágai székhelyű hatóság adatainak igen komoly hatása lesz az egészség és a klíma védelméről folytatott vitában, hiszen a dokumentum kimutatja, hogy a közlekedésnek növekvő része van az üvegházhatást kiváltó gázok kibocsátásában. A legnagyobb arányú növekedés a légi forgalom terén következett be: az 1990-2004 között átlagban 86 százalékkal nőtt a repülőgépek okozta környezetszennyezés.
A statisztikát Luxemburg és Írország vezeti 156, illetve 140 százalékos növekedéssel, miközben a többi uniós tagország, beleértve Romániát, Bulgáriát és Törökországot, valamint a nem csatlakozott Norvégiát és Svájcot is, 25 százalékos többletet produkált. A Környezetvédelmi Ügynökség adatai szerint az unióban minden negyedik lakos kevesebb, mint ötszáz méternyi távolságra él egy közúttól, s a nagy arányú légszennyezés következtében évente négy millióan halnak meg.
A műszaki haladás a tiszta és energiatakarékos motorok roppant fontosak, de nem elegendőek ahhoz, hogy kiutat találjon az emberiség a közlekedés okozta környezetszennyezésből – nyilatkozta az Ügynökség igazgatója, Jacqueline MacGlade.
