Legújabban a budapesti Örkény Színház porolta le a tatarozást egyébiránt egyáltalán nem igénylő Szép Ernőt és remekművét. És rögtön hozzátett egy másikat is; a két egyfelvonásos így alkot több mint egészet a Madách téren.
A Kávécsarnok a századfordulós Pest hangulatát idézi, mesterien. Szép Ernő szövege olyan, mintha a színidirektor egy mai szóviccgyárost kért volna fel: öntse szavakba a párválasztás nehézségeit. Csak jobb, szellemesebb, elegánsabb, finomabb humorú: szépernősebb. A szöveg repíti egymás felé a két főszereplőt: a vágyát régóta rejtegetni képes kávézótulajdonos Fannyt, és az anyja elvesztése óta a kuglófokban és a kávéházi ücsörgésben örömét lelő Alajost. Végül a nő teszi meg az első lépést.
Miként a másik egyfelvonásos parasztromantikus jelenetében, a Tűzoltóban is. A szép özvegyasszony és a tűzoltó hosszúra nyúló násztáncában ugyanaz a játék, csak a nőnek nem a kuglófokat, hanem a tűzjelző harangokat kell túllicitálnia.
Az előadásról süt, hogy a vendégrendező Bereményi Géza csak finom karmozdulatokkal irányította a magától is szárnyaló színészpárost. Merthogy az Örkény Színház előadása valójában két színészről szól. Kerekes Éva és Széles László ziccerszerepeket kapnak, és ezzel bőségesen élnek is. Szikrázik köztük a levegő, remek partnerek, és kiváló interpretálói Szép Ernő két remekbe szabott stílusparódiájának.
Szép Ernő: Kávécsarnok/Tűzoltó › Örkény Színház, Budapest › Rendező: Bereményi Géza › Főszereplők: Kerekes Éva, Széles László › Következő előadások: május 13., 26.