Gazdaság

Ki lesz a kapitány?

Tulajdonosai két éve pereskednek a fővárosi Duna-szakaszon kikötőkkel rendelkező Mahart Passnave Kft. irányítási jogáért, ami visszavetheti a fejlesztéseket.

Legfeljebb a menetrendet nézegetni léphetnek be a Mahart Pass­nave (MP) Kft. székhelyéül is szolgáló budapesti nemzetközi hajóállomásra a Conflex Kft. és az Európa Rendezvényiroda (ER) Kft. vezetői. Hiába vásároltak a cégben 16 százalékuk mellé még 51 százalékot 600 millió forintért, a társaság ellenőrzését nem tudták átvenni. A kisebbségi tulajdonos Masped Zrt. szerint ugyanis az elővásárlási jogra hivatkozva magának követeli a kérdéses 51 százalékot. A vita két ízben is megjárta a bíróságot, illetve a Fővárosi Ítélőtáblát; utóbbi az Európa-Conflex javára döntött. A konzorcium most arra vár, hogy a cégbíróság bejegyezze tagjait többségi tulajdonosként. A Masped ugyanakkor a Legfelsőbb Bírósághoz fordult.


Ki lesz a kapitány? 1

Az ítélőtábla augusztusi döntésével a zsebében az Európa-Conflex társulás a múlt heti taggyűlésen megpróbálta átvenni a cég ellenőrzését. „Szeretnénk legalább egy társ cégvezetőt vagy ügyvezetőt kinevezni, és betekinteni a vállalat könyveibe, szerződéseibe, erre ugyanis máig nem volt lehetőségünk” – mondja Ablonczy Péter, a Conflex Kft. ügyvezetője. A cégbíróság ugyan az általuk javasolt napirendi pontok megtárgyalására kötelezte a társaságot, az ügyvezető igazgató azonban nem vállalta, hogy levezesse az ülést, a Masped pedig vitatja a cégbírói napirend-módosítás törvényességét.

ADOK-VESZEK. A háborúság 2005 nyarán kezdődött, amikor a Mahart Rt. – az egy évvel korábbi sikertelen első tender után – másodjára hirdette meg személyhajózási leányvállalatának a még nála lévő 51 százalékos pakettjét. A kisebbségi részesedést még 1998-ban adták el. A Masped akkor szállt be a folyami személyhajózásba, 39 százalékos részesedést vásárolva a cégben (ebből nem sokkal később 6 százalékot átengedett fél áron a dolgozók által alapított Munkavállalói Kft.-nek). Az MP menedzsmentjének cége, az MM Üzemviteli Kft. ugyanezen időszakban 10 százalékos üzletrészhez jutott. Kautz István, a Masped elnök-vezérigazgatója szerint akkor csúszott ki ellenőrzésük alól az MP, amikor a mendzsmentcéget megvásárolta az egyébként ingatlanfejlesztésben utazó Biggeorge’s NV. E vevőt a Masped pénzügyi befektetőnek – vagyis nem szakmai konkurensnek – tekintette, így megállapodást kötött vele, amelyben egyebek mellett a későbbiekre vonatkozóan lemondott az MP még állami kézben lévő részesedésével kapcsolatos elővásárlási jogáról.


Ki lesz a kapitány? 2

Csakhogy rövidesen a Big­george’s NV, némi haszonnal, eladta az MM Üzemviteli Kft.-t az Európa Rendezvényiroda Kft.-nek, amely addigra a Munkavállalói Kft.-t is megvásárolta, vagyis 16 százalékos tulajdonos lett a személyhajós társaságban. Ekkor még úgy tűnt, akár együtt is tudnának működni, hiszen a már említett első tenderen a Masped és az Európa-Conflex konzorcium még közösen pályázott az MP 51 százalékára. A megajánlott 550 millió forintos vételárat azonban a Mahart kevesellte, és eredménytelennek nyilvánította a fordulót. A 2005-ös megismételt pályázaton viszont az Európa-Conflex konzorcium már a Masped nélkül indult. „Elővásárlási jogunk volt” – indokolja a maspedes Kautz István, miért nem szálltak be a második körbe. Igaz, hogy ezen jogukról még a Biggeorge’s társtulajdona idején lemondtak, de azt a megállapodást aztán semmisnek nyilvánították, miután úgy látták, nem azonos módon gondolkoznak az Európa-Conflex konzorciummal az MP-ről.

A Masped azt szerette volna, ha egyesítik eszközeiket. A Sztankó Attila nevével fémjelzett Európa Rendezvényiroda Kft.-é egyebek mellett a Duna legnagyobb, Európa nevet viselő 1000 férőhelyes rendezvényhajója, de a cég a sétahajózásban, valamint a kikötőüzemeltetésben is érdekelt. A matematikus Ablonczy és felesége tulajdonában lévő Conflex Kft. eredetileg ugyan számítástechnikai termékek forgalmazásával foglalkozott, de Sztankóval közösen hajós vállalkozást is indítottak, Panoráma Deck Kft. néven. A Masped elnök-vezérigazgatója által elképzelt erőegyesítés utóbbi cégek hajós érdekeltségeinek feladását jelentette volna, az MP javára. „Némi gondolkodás után ezt az ajánlatot határozottan visszautasítottuk” – idézi föl Ablonczy Péter. Kautz István ezt az ellenséges felvásárlási szándék egyértelmű jeleként értékelte és értékeli ma is.

TITKOS SZERZŐDÉSEK. A 2006-ra 2,44 milliárdos forgalmat regisztráló Mahart Passnave Kft.-ben dunai hajósok szerint a kikötők képviselnek nagy értéket. A cég a Duna fővárosi szakaszán 10 olyan pontont tart fenn, amely alkalmas szállodahajók fogadására, ezek igen komoly készpénztermelő vagyontárgyak. Az idén eddig 108 ilyen folyami hotel fordult meg Budapesten, többségük nem is egy alkalommal. A szállodahajók üzemeltetőivel a ki­kötő­tulajdonosok legalább egyéves, esetleg hosszabb távú szerződéseket kötnek, melyek tartalmát mindenki üzleti titokként kezeli. Ezek azok a megállapodások, amelyekbe az MP menedzsmentje nem enged betekintést a többségi tulajdonos Európa-Conflex konzorciumnak, mert úgy vélik, versenytársakként visszaélhetnek a megszerzett információkkal. Kautz István szerint az ügyvezetőnek lehetősége van a többségi tulajdonosok elől is elzárni bizonyos információkat, ha a cég érdekében ezt szükségesnek látja.

Rövid távon a kikötőknek jobb a „készpénztermelő képessége”, de hosszú távon az MP flottája is ígéretes. Kautz és Ablonczyék is látnak fantáziát a menetrend szerinti hajózásban, így például a Bécs-Budapest szárnyashajójáratok fenntartásában. Ma mindkét fél a másiktól várja a patthelyzet feloldását. Kautz István kész volna Ablonczy Péterrel mint pénzügyi befektetővel társulni az MP-ben, ha a matematikus kiszáll a Sztankó Attilával közös hajós vállalkozásaiból. A Sztankó-féle Európa Rendezvényiroda Kft.-vel viszont nem tudja elképzelni az együttműködést.

Ablonczy és Sztankó nem kíván szakítani, de készek együttműködni a Maspeddel az MP fejlesztése érdekében, hiszen abba – az 51 százalékos üzletrész, valamint a menedzsment és a munkavállalói társaságok megvásárlásával – eddig közel 1 milliárd forintot fektettek. A Masped vezetője szerint éppen azért kellene engedniük, mert nekik több vesztenivalójuk van. A megegyezésnek ugyanakkor a legcsekélyebb jelei sem mutatkoznak. Az MP alapszabálya szerint a stratégiai fontosságú kérdésekben 75 százalékos szavazati többségre van szükség, ezt pedig se a Masped, se az Európa-Conflex társulás nem tudja produkálni. Az alapszabály megváltoztatásához is kétharmados többség kell.

Az MP egyelőre eredményesen működik (lásd a grafikont), de hosszú távon nyilván komoly károkat okozhat a tulajdonosok közötti villongás. A menedzsment nincs könnyű helyzetben. Ma úgy tűnik, a Masped korlátlan bizalmát élvezi – a cég kereskedelmi és marketingigazgatója Kautz István fia -, ám nyilvánvalóan számolnak azzal, hogy ha az Európa-Conflex konzorcium birtokba veszi a céget, nekik távozni kell. Így pedig nehéz hosszú távú döntéseket hozni.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik