A felmérésben részt vevő válaszadók 59 százaléka mondta, hogy tavalyhoz képest nehezebben osztja be a pénzét – olvasható a Nielsen elemzésben. Ugyanakkor azonban csak 38 százalék fogyaszt kevesebb terméket, illetve használ kevesebb szolgáltatást, mint egy évvel ezelőtt. Ugyanannyit fogyaszt 50, többet pedig 12 százalék.
– A vásárlók fogyasztási szintjük fenntartása érdekében keresik a megoldásokat, és ennek következtében másként döntenek, amikor boltot, illetve beszerzési csatornát vagy márkaterméket választanak – hangsúlyozta Szalókyné Tóth Judit, a Nielsen igazgatója.
A bolthálózaton belül két csatorna, a 2500 négyzetméternél nagyobb eladóterű hipermarket, valamint a diszkont tudta növelni piaci részesedését. Előbbiben az élelmiszerek forgalma értékben 15 százalékkal emelkedett idén az első hét hónapban, a tavalyi hasonló időszakhoz képest. Ugyanakkor a diszkontok forgalma
élelmiszerből 16 százalékkal bővült.

A hipermarketek növelték forgalmukat (Fotó: MTI)
A legnagyobb forgalmú húsz élelmiszer-kategória közül tízben növekedtek a mennyiségben mért bolti eladások. Leginkább, 10 százalékot meghaladó mértékben az ásványvíz, édes keksz, praliné, szeletes csokoládé kategóriák nőttek.
Négy vásárlói típus
A „Lemondó” vásárló (29 százalék) fő jellemzője az árközpontú szemlélet, és spórolás minden lehetséges módon, az akcióktól az olcsóbb boltok felkereséséig. Felülreprezentáltak közöttük a nyugdíjasok, az egyedülálló, falun élő nők. Ők osztják be legnehezebben a pénzüket, és ők csökkentették a fogyasztásukat a legnagyobb mértékben.
A „Harmóniára törekvő” vásárló (28 százalék) odafigyel az ár és minőség arányára. Inkább a tudatos vásárlásban keresi a megtakarítási lehetőséget. Például pontosabban tervezi vásárlásait, listával megy a boltba, de a minőségről nem mond le. Zömmel a fiatal és a középkorú, 2 gyermeket nevelő családok tartoznak ide. A csoportban átlag feletti a felsőfokú végzettségűek aránya.
Az „Elégedett azzal, ami van” vásárló (27 százalék) fogyasztásának szerkezete változott a legkevésbé, és jó anyagi helyzete miatt kicsi az árérzékenysége. A csoportban felülreprezentáltak a fiatalok és egyedülállók, jobbára gyerek nélkül.
A „Megfelelni akaró” vásárló (16 százalék) inkább élelmiszereken spórol, viszont külsőségekben fontos számára a márkatermék. Itt felülreprezentáltak a fiatal városlakók, gimnáziumi érettségivel. Ők azok a fogyasztók akik leginkább hajlandóak akár hitelt is felvenni.
Pénzbeosztási technikák
Legtöbben (88 százalék), ha csak lehet, akcióban vásárolnak. Rendszeresen figyeli a szórólapokat 77 százalék. Igyekszik minél több termékből az olcsóbbat beszerezni 72 százalék. Arra törekszik, hogy bizonyos dolgokból csak keveset vásároljon 67 százalék.
