Belföld

Komoly adósságba taszítja Budapestet a kormány

A fővárosra tolták a 3-as metró felújítását. Arra kapott csak engedélyt Tarlós, hogy felvegyen hitelt, de egyelőre erre nincs állami garancia, még egyeztetnek róla.

Az államnak eladott Főgáz-részvények 42 milliárd forintos vételárából újíthatja fel a 3-as metró elavult és teljesen leromlott állapotú szerelvényeit a főváros – értesült a Népszabadság. Viszont a kormánytól csak arra kapott engedélyt a városvezetés, hogy az infrastruktúra – a vágányok, a biztosító-, irányító- és elektromos berendezések – felújításához maga, írják a Magyar Közlönyben  megjelent kormányhatározatra hivatkozva, amiből kimaradt az állami garancia.

Enélkül viszont nem valószínű, hogy lesz olyan bank, amely sokmilliárdos hitelt nyújtana az adóbevételeitől és nyereséget termelő cégeitől lassanként megfosztott fővárosi önkormányzatnak. A kabinet várhatóan a kezességért cserébe is „kér” majd valamit – fogalmaz a lap.

Mérlegelés alatt

Tarlós István péntek reggel a Kossuth rádió 180 perc című műsorában a 3-as metró felújításával kapcsolatban elmondta, a szerelvényeket és az metróvonal infrastruktúráját – az alagutat, a pályát, a biztonsági berendezéseket és az állomásokat – kell felújítani. Az infrastruktúra felújítása körülbelül 100 milliárd forintba kerül. Ebben az esetben a kormány még mérlegeli, hogy az “uniós támogatás keretei közé beférhessen” – közölte Tarlós István. (A Népszabadság a felújításról szóló cikkében kitért arra is, hogy Lázár János kancelláriaminiszter már júniusban jelezte: nem fővárosi beruházásokra kívánják költeni az uniós forrásokat.)

A kormány döntött arról, hogy engedélyezi a hitelfelvételt a szerelvények felújítására, és azt állami garanciával segíti. A szerelvények felújítása 60-65 milliárd forintba kerül, a feladat elvégzésére nyílt közbeszerzési eljárást írnak ki. Összesen 220 metrókocsit kell felújítani – mondta.

A Magyar Közlöny keddi számában jelent meg az a kormányhatározat, amelyben az áll, hogy a kormány megvizsgálta a 3-as metróvonal felújításával kapcsolatos fővárosi javaslatokat, és úgy döntött, a szerelvények felújítására vonatkozó tervet támogatja. A kormány mérlegelte az infrastruktúra felújításához szükséges pénzügyi források biztosításának lehetőségeit, és támogatja a felújítás hitelből történő finanszírozását, a hitelfelvétel részleteiről történő egyeztetésekre a fejlesztési minisztert jelöli ki – olvasható a határozatban. Eszerint Seszták Miklós fejlesztési miniszterrel kell alkudoznia a főpolgármesternek.

Tar(há)lós tiltsa ki önmagát!

Tarlós szerint „Demszky nem érdemli meg, hogy sütkérezzen a metró befejezésének fényében”, mivel eladósította a BKV-t, és alaptalanul, minden más fejlesztés rovására nyomta a 4-es metró építését. Ezért Tarlós nem is hívta meg a volt főpolgármestert a metróátadásra.

Kérdés, ha a közellenség adósság elleni harcban Tarlós most szépen veszteni kényszerül egy csatát pártunk és kormányunk miatt, akkor kitiltja-e magát minden ünnepélyes átadásról?

Ajánlott videó

Olvasói sztorik