Gazdaság

Értelmetlen a költségvetési tervezés

A „szabályalapú” költségvetésre való áttérés tovább nem halasztható – olvasható végkövetkeztetésként az ÁSZ jelentésében, vagyis az intézmény azt szeretné, ha törvény rögzítené a költségvetés egyensúlyát és fenntarthatóságát biztosító szabályokat.

Az Országgyűlés tavaly kétszer módosította a hatályos költségvetési törvényt; a változtatások nyomán a GDP-arányos deficit 6,8-ról 9,3 százalékosra emelkedett, vagyis az államháztartás hiánya az eredeti tervhez képest 39,1 százalékkal nőtt – olvasható az ÁSZ Jelentés a Magyar Köztársaság 2006. évi költségvetése végrehajtásának ellenőrzéséről címet viselő dokumentumában.


A „költségvetési év végéhez közeli módosítása a tervezés lényegével ellentétesen a tervet igazítja a tényleges pénzügyi folyamatokhoz” – minősíti a kormánytöbbség eljárását az ÁSZ, ráadásul a számvevők továbbra is nehezményezik, hogy a „költségvetési törvény betartásához nincsenek szankciók rendelve, az éves zárszámadási törvényjavaslat elfogadásával az Országgyűlés tudomásul veszi az eltéréseket”.

A számvevők bírálják a kormányzati struktúra átalakítását is, mert a feladatok átcsoportosítása nyomán a közpénzek útját nehezebb követni, és az egyes évek összevetésének a lehetősége is megszűnt.

Az ÁSZ jelentése arra is felhívja a figyelmet, hogy a 2006 második felében életbe lépő megszorítások ellenére a nagy ellátórendszerekre fordított kiadások tovább nőttek, elsősorban az egyre emelkedő nyugdíjkiadások miatt.

Szabályalapú büdzsé a megoldás

A „szabályalapú” költségvetésre való áttérés tovább nem halasztható – olvasható végkövetkeztetésként az ÁSZ jelentésében, vagyis az intézmény azt szeretné, ha törvény rögzítené a költségvetés egyensúlyát és fenntarthatóságát biztosító szabályokat, és bármilyen, a költségvetést érintő törvénytervezet mellé kötelező volna pénzügyi hatástanulmányt készíteni, amely megjelöli az intézkedés forrásait.

Az ÁSZ kérésére ezúttal fogékonynak tűnik a kormány. A kabinet egyrészt törvényben rögzítené, hogy csak olyan büdzsét lehet az Országgyűlés elé terjeszteni, amelynek elsődleges – adósságszolgálat nélkül számított – egyenlege pozitív, ráadásul az öt parlamenti párt elvi hozzájárulását adta egy független költségvetési hivatal létrehozására. Az indítvány ellen tiltakozó MDF a céllal egyetért, de úgy véli: nincs szükség a bürokrácia növelésére, az ÁSZ tökéletesen elláthatná ezt a szerepet.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik