Belföld

Bujkálnak a bizniszpártok képviselői

Megpróbáltunk részleteket megtudni a kispártok nyilvánosságra került, és néhol egészen irreális kampányköltéseiről. Nem volt könnyű dolgunk. Az ÚMP vezetője lecsapta a telefont, mondván, nyaral. Ugyanerre hivatkozott a SEM egyik képviselője is, bár a pártelnök végül tájékoztatott több részletről is. Az Együtt 2014 párt első embere szintén nem elérhető, az ÚDP elnöke pedig igen érdekes magyarázattal állt elő a 41 milliós reklámfilmjüket illetően.

Előző hét pénteken adták le a pártok elszámolásaikat, melyek között volt több egészen kirívó tétel is, különösen a sokak által csak “kamupártként” emlegetett szervezeteknél. Közös vonásuk, hogy 150-150 millió forintot kaptak kampányra, mégis alig látszódtak, volt, akinek honlapra se tellett. További közös jellemzőjük, hogy a választásokon mind nagyon leégtek, egyetlen jelöltjük sem tudta elérni a 2 százalékot.

Megcsinálták a reklámot, és betették a fiókba?

150 millió forintot kapott egyebek mellett az Együtt 2014 Párt is, amely nem azonos a Bajnai Gordon-féle Együtt 2014-gyel. Ez a párt saját állítása szerint összesen 65 millió forintért készíttetett el reklámanyagokat, csak a reklámfilmjük 16 millió forintba került.

Ez már önmagában egy igen magas összeg, ám az még furcsább, hogy míg a reklámfilmet kifizették, arra már nem költöttek, hogy azt be is mutassák bárhol. Ilyen tétel – tehát amely azt mutatja, hogy maga a sugárzás mennyibe került – nincs az elszámolásban. Tehát: az általuk beadott elszámolás alapján megcsináltatták a reklámfilmet, hogy aztán fiókba tegyék. Ugyanígy rendkívül magas volt a párt üzemanyag- és szállásköltsége, amely közelítette a 60 millió forintot.

Megpróbáltuk elérni Tiner Györgyöt, a párt vezetőjét a részleteket illetően, telefonját azonban egy ismeretlen férfi vette fel, aki közölte: az elnök majd csak “a hétvége felé” lesz elérhető. Az ismeretlen úr azt nem árulta el, hogy merre járhat Tiner György.

Vajon miből nyaralnak a kispártok emberei?

Az Együtt 2014 Pártnál jóval magasabb költséggel készíttetett reklámfilmet az Új Magyarország Párt (ÚMP), amely saját állítása szerint 42 millió forintot fizetett a filmért – amit egyébként rejtegetnek, mi legalábbis nem találtuk meg sehol.

Ugyancsak kirívó tétel esetükben a benzin- és szállásköltség, amelyre állításuk szerint 62 millió forint ment el. Az Új Magyarország Párt vezetője nem adott magyarázatot a rendkívül magas költségre, épp ellenkezőleg, amikor felhívtuk, közölte, hogy “nyaral”, majd ránk rakta a telefont.

Nyaralással enyhíti a kampány alatt felgyülemlett stresszt a Sportos és Egészséges Magyarországért képviselője is. A SEM 86 millió forintot költött propagandaanyagra és szolgáltatásokra, további 38 millió forintot rendezvényekre és kommunikációra.

A SEM-től azt a tájékoztatást kaptuk, hogy az elszámolások kapcsán Széles Orsolya az illetékes, aki szintén nyaralásra hivatkozva nem nyilatkozott lapunknak. Azt kérte, e-mailben érdeklődjünk a részletekről. A kérésnek eleget tettünk, a választ egyelőre várjuk. A párt elnöke, Kovács András azt ígérte, hamarosan részletesen válaszolnak kérdéseinkre.

Cikkünk megjelenése után megérkezett egy részletesebb elszámolás a SEM-től.

Eszerint a propaganda anyagok, szolgáltatások, valamint a rendezvényszervezés és kommunikáció tételek alá egyebek mellett ezek tartoznak:

  • Piac-és közvélemény kutatás: 11.315.700,-Ft
  • Film, videó, műsorgyártás, zeneszerzés költségei: 2.500.000,-Ft
  • Reklámügynöki díjak: 4.222.559,-Ft
  • Hírdetései, reklám, marketing: 57.559.784,-Ft
  • Közterületi kampány: 16.080.000,-Ft
  • Telemarketing, kommunikáció (telefonos mozgosítás és közvélemény kutatás): 1.563.000,-Ft
  • Rendezvényszervezés, kommunikáció: 17.715.443,-Ft
  • Oktatás, képzés: 15.661.081,-Ft (70 fő jelöltünknek kommunikációs, marketing és jogi felkészítés zajlott több alkalommal is Budapesten és vidéki helyszíneken)

“Lehetetlen 41 millió forintot reklámra elszámolni”

A fentieknél jóval furcsább magyarázatot kaptunk az ÚMP testvéreként emlegetett Új Dimenzió Párt (ÚDP) vezetőjétől. Ez a szervezet az elszámolás szerint 41 millió forintot költött reklámfilm készítésére, a megjelentetésére viszont egy forintos sem fordított.

Kovács Szabolcs, a párt elnöke azt állította: valójában csupán 700 ezer forint volt a reklámfilmjük, csak elírták a sort: nem a reklámfilm került ennyibe, az összeget az afölötti sorba akarták beírni, amely az összes reklám- és propaganda kiadásokat veszi sorra.

Kérdésünkre, hogy akkor mit vettek a többi 40 millió forintból, Kovács úgy reagált: közleményt fognak erről kiadni. Felvetésünkre, hogy mondatna azért addig is egy-két tételt, Kovács azt mondta: “én is örültem volna, hogyha megkérdeznek előtte, mielőtt lehoznák az anyagot.” (A Blikk írt arról, hogy milliárdokat tüntethettek el a kispártok – a szerk.)

“Ha kicsit gondolkodott volna, lehetetlen lett volna 41 millió forintot reklámra elszámolni” – közölte. Felvetésünkre, hogy de ők adták be ezt a beszámolót, ami egy hivatalos irat, megismételte: közleményt fognak kiadni az ügyben, majd ő is egyszerűen ránk rakta a telefont. Pedig nála még arról is érdeklődtünk volna, hogy a jelöltjeik hová utaztak és hol szálltak meg a benzinköltségre és szállásra elszámolt 65 milló forintból.

Rengeteg pénz tűnhetett el

A pártemberek bújkálása, és a magyarázatok elmaradása annak fényében teljesen érthető, hogy míg az elszámolásuk több százmilliós tételeket mutat kampányköltségként, addig a Transparency International, a K-Monitor és az atlatszo.hu közös kampánymonitor-felméréséből az derül ki, hogy ennél jóval alacsonyabb lehetett a költségük.

Az Együtt 2014 Pártot nem mérték, de az ÚMP például a felmérésük szerint nem költhetett 42 millió forintot reklámfilmre. Összes propaganda-költségük alig haladhatta meg a 2,12 millió forintot.

Az elszámolást állítólag elrontó ÚDP e célra még ennél is kevesebbet költött, esetükben 1,4 millió forint volt a becsült kampányköltség. A SEM-nél ugyanerre jutott a három szervezet, ez a párt reklámra a felmérés szerint 1,7 millió forintot áldozott.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik