Gazdaság

Blog

Míg az Egyesült Államokbana webnaplók nemcsak a hagyományos média szerepét egészítik ki, de új üzleti irányokat is megnyitottak,a hazai vállalatok még nem ismerték fel a blogokban rejlő erőt.


Blog 1

Blog 1
Blog 3

A tömegek szava
Találós kérdés: mi az, ami képes kirúgatni az állásából vagy bebörtönözni tulajdonosát, de megrendeléseket is hozhat neki, megbuktathat egy cégvezetőt, médiasztárra tehet egy kitalált figurát – miközben az emberek nagy része a létezéséről sem tud? A válasz: a blog, azaz internetes napló.
Működése pofonegyszerű. Elég bejelentkezni valamelyik szolgáltatónál, s az ember fia-lánya pár perc múlva már pakolhatja is fel a világhálóra mindenféle informatikai előképzettség nélkül a közzétenni kívánt tartalmat. A blogolásban az amerikaiak járnak az élen: a Pew Internet and American Life Project (PEA) nevű kutatóintézet úgy számol, hogy az Egyesült Államokban mintegy 8 millió polgár vezet webnaplót. Dobó Mátyás médiakutató, a főleg blogtémákról értekező Blog.doransky.hu oldal szerzője a hazai szolgáltatóknál 80 ezer elindított blogot számolt össze. Igaz, számosat közülük abbahagyott a tulajdonosa. Idehaza és a tengerentúlon is a legtöbb blog a hagyományos „Kedves naplóm!” mintájára a gazdája személyes élményeit tartalmazza. A szakmai blogok tulajdonosa meghatározott tárgykörben veti monitorra az írásokat-képeket, ez lehet a kávézás (kave.freeblog.hu), a városi legendák (urbanlegends.freeblog.hu), vagy éppen kis hazánk nagy víztornyai (www.viztorony.hu).
Egy blogot írhat egy személy, de több is. A talán legsikeresebb hazai blog, a Szánalmas.hu (www.szanalmas.hu) abszurd képeit, linkjeit az olvasók küldik be, a lap szerkesztői csak szelektálnak közülük. Amerikában léteznek már hír- vagy magazinportálként működő blogoldalak is, a Nick Denton nevével fémjelzett Gawker égisze alá tartozó (www.gawker.com) különböző blogok jövedelmező médiabirodalommá nőttek.





Blog 1

Blog 1
Blog 6

Blog 1


Média, alulról


Bloggerek leplezték le tavaly a CBS News 60 Minutes című hírműsorát, amikor az hamis dokumentumokkal próbálta bizonyítani, hogy George W. Bush családja segítségével úszta meg annak idején a vietnami bevetést. A fő-leleplező weboldal alapján Rathergate (www.rathergate.com) néven elhíresült botrány a CBS szerkesztőjének állásába került.
„A bloggerek kontrollálják a hagyományos médiát” – vallja Pécsi Ferenc e-kommunikációs szakértő, az E-media szakmai blog (e-media.freeblog.hu) szerzője. Amerikában számos blog hírekre vagy a hivatalos hírforrások kommentálására, ellenőrzésére szakosodott, amelyek mindinkább vetélytársaivá válnak a „mainstream” sajtónak. Sőt, a Gawker bloggerei fizetést is kapnak. Az új típusú médium a hirdetési bevételekből is kihasít magának: például a Drudge Report (www.drudgereport.com) oldalain még a rangos napilapok, mint a Washington Post is hirdetnek.
„Magyarországon nem alakult ki alternatív médiabirodalom. A hazai blogok nagy többsége lírai: a „ťfelkeltem, megreggeliztem, elhagyott a csajomŤ tematikán nem lépnek túl” – jegyzi meg Uj Péter, az Index online magazin főszerkesztője, aki egyelőre nem tart attól, hogy a jelenség Magyarországon akár a média, akár az Index pozícióit veszélyeztetné.

Néhány érdekes adat

• A nők nagyobb arányban írnak családjukról, párkapcsolatukról, a férfiak pedig munkájukról, hobbijukról, az őket érdeklő hírekről.
• A bloggerek harmada nézett már meg azért filmet, mert arról kedvenc bloggerei jó kritikát írtak, – tizedük pedig vásárolt meg már emiatt terméket.
• A bloggerek fele vett már fel személyes kapcsolatot más bloggerekkel, – és 40 százalékuk talált barátot,8 százalékuk szerelmet a naplón keresztül

Egyébként az Indexen belül is létezik blog alapú aloldal, a Tékozló Homár, ahol a fogyasztói társadalom szélsőséges megnyilvánulásait az olvasók küldik be, de a cikkeket ez alapján már az újságírók írják. „Ha látnék egy igazán jó stílusú blogot, azonnal felvenném a szerzőjét” – vallja be Uj Péter, aki annyit elárul: volt már rá példa, hogy ily módon gyarapodott a szerkesztőség. A főszerkesztő a magyar netet még mindig igen kicsinek és áttekinthetőnek tartja, „ugyanazokat a címeket ajánlják egymásnak az emberek”.
Noha tehát nincs kihívás, a hazai „mainstream médiumok” szemfülesebbje azért felkészül rá. Blogtárhelyet biztosít a Népszabadság Online (www.nol.hu/blog), a Népszava Online (www.nepszava.hu) és az Ufi munkatársai maguk blogolnak a lap internetes felületén (ufi.hu/index.php?site=blog). A TV2 (blog.tv2.hu) a tárhely mellett a Megasztár szereplőinek blogját is megosztja a rajongani vágyókkal.



Blog 1
Blog 9


Blogjog


Beperelt három blogoldalt Steve Jobs, az Apple vezérigazgatója ipari titoksértés miatt. Az egyébként Apple-rajongók által működtetett oldalak nem hivatalos információkat szivárogtattak ki a cégről, a 19 éves Nicholas M. Ciarelli oldala (www.thinksecret.com) például a megjelentetés előtt részleteket közölt a Mac miniről. Az Apple-vezér úgy érvelt, hogy a blogok nem hivatalos médiumok, így a szólásszabadság joga sem vonatkozik rájuk. Ormós Zoltán internetjogász szerint amit a blogger tett, az éppúgy üzleti titok nyilvánosságra hozásának minősül, mintha „szórólapokon osztogatta volna”. A hazai sajtótörvény nem vonatkozik a blogokra; az internetes hírportálokra is csak akkor, ha azok a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériumánál sajtótermékként regisztrálják magukat. Amerikában több munkavállaló az állását is elvesztette blogja miatt, amelyben a kíméletlen őszinteség jegyében munkahelyéről, főnökeiről is beszámolt, esetleg panaszkodott. Maga a Google is lapátra tett egy 22 éves programozót, Mark Jent, munkahelyi életéről túl részletesen beszámoló blogja miatt.


Blog 1
Blog 11

Az elbocsátását is világgá kürtölő bloggert az Új Gazdaság cégei megrohamozták állásajánlatokkal, végül egyikük kifejezetten a blogüzletága fejlesztésére vette fel a szókimondó ifjú titánt. Aki nem törekszik efféle babérokra, az jobban teszi, ha munkaadóját nem említi név szerint webnaplójában, ugyanis onnantól az összes kereső ki fogja adni az ő oldalát is a cégnév begépelésénél. „Ha a blog a vállalat jogos gazdasági érdekeit sérti, akkor szerzőjének a munkaadó felmondhat vagy kártérítést követelhet tőle” – igazít el Ormós Zoltán. A netjogász azt tanácsolja, hogy az irodalmi babérokra törő internetező saját nevét és az ismerőseiét se írja ki. A blogban egyébként a becsületsértés vagy rágalmazás szabályai éppúgy érvényesek, „mint az életben”.


Vállalati blog

A céges kommunikáció e formájáról megoszlanak a vélemények:
+közvetlen kommunikációt tesz lehetővé a vállalat célcsoportjaival (vevők, beszállítók, alkalmazottak, sajtó)
+személyes arculatot adhat a társaságnak
+közvetlen visszajelzések érkeznek
+a cégen belüli kommunikáció költséghatékony eszköze lehet
+jól eléri a netfüggő célcsoportokat
-időigényes és fáradságos, ha minden bejegyzést össze akarnak hangolni a vállalat irányelveivel
-tőzsdei társaságoknál nem ütközhet az információk közzétételi szabályaival
-ha mesterkélt vagy túl reklámízű a hangneme, ellenkező hatást ér el
-egy-egy rosszindulatú hozzászólást felfújhat a média

Majd a választások előtt
Az Egyesült Államokban a blogforgalom (írás és olvasás egyaránt) a legutóbbi elnökválasztások idején lendült fel, blogok tömege indult Bush és Kerry mellett és ellen egyaránt. Nemcsak az elnökjelöltek, de a legtöbb amerikai politikus is rendelkezik saját webnaplóval. Magyarországon a politikusok még nem ismerték fel a kampányeszközt a webes naplóban, egyedül a budapesti főpolgármester indított el blogot (www.demszky.hu/blog), ám az ő érdeklődése is csak az európai parlamenti választások idején lángolt fel az online műfaj iránt. Mihelyt webes naplójában tisztázta horvátországi nyaralóvásárlásának igaz történetét – némi „petrocellis” kempingezéssel megspékelve – felhagyott az írással. „A 2006-os választások hozhatnak áttörést a magyar blogvilágban” – fogalmazza meg több megszólaló egybehangzóan, hogy a 2002-es sms-kampány után várhatóan a politika az újabb technológiákat is meghódítja.
A blog egyébként alapvetően demokratikus műfaj: nem véletlen, hogy Kínában betiltották a blogszolgáltatókat, Iránban pedig, ahol a web a szabad véleménynyilvánítás szinte egyetlen csatornája, több bloggert bebörtönöztek, akik lapjukon a szólásszabadságot akarták érvényesíteni, néhányat pusztán azért, mert társaik szabadon engedését követelték lapjukon (www.blogsbyiranians.com).


Vigyázz,pénz, rajt!
Embert blogjáról – hirdeti a T-Online (ex-Axelero) bannere az egyik hazai blogportálon. A névváltását a célközönséggel tudató társaság egyike a hazai cégek azon szűk körének, amelyek egyáltalán észreveszik üzletileg a blogszférát.
„Vannak üzleti blogok, de a blogokból nagy üzletet még senki nem csinált” – fogalmaz aforisztikusan Pécsi Ferenc, e-kommunikációs szakértő. Pedig ha egy vállalat nem tesz mást, mint monitorozza a blogokat, már rengeteget megtudhat, hogyan vélekednek a fogyasztók róla és termékéről. A következő lépcső, ha a cég maga is aktívan blogol.




Blog 1
Blog 13
Blog 1

„Egy blogon keresztül folyamatosan lehet tartani a kapcsolatot az ügyfelekkel, a fejlesztőkkel vagy a beszállítókkal” – magyarázza Novák Péter, a Kirowski interaktív ügynökség online média igazgatója. A blog bejegyzéseire ugyanis az olvasók reagálnak, amiből a cég értékes visszajelzéseket nyerhet.
Egy blog lehet a vállalati imázsépítés eszköze, de egy-egy kampányt is támogathat. Utóbbira gyengécske hazai példa a Fanta Vadmálna kampányának blogja (vadmalnaboy.freeblog.hu). Az Egyesült Államokban sok cég kifejezetten bátorítja dolgozóit a blogírásra, hiszen így erősítheti arculatát – igaz, általában szigorú policyk írják elő, mivel foglalkozhatnak a bejegyzések. Naplót vezet a neten Jonathan Schwartz, a Sun Microsystems elnöke (blogs.sun.com/jonathan), s abban akár a cége akvizíciós döntéseit is kész megindokolni. De blogol Bob Lutz, a General Motors alelnöke is (fastlane.gmblogs.com). Egyes cégek pedig már sajtóközlemények helyett a blogban teszik közé a vállalati híreket.
„Blogban az igazság” – mondja nem véletlenül a T-Online másik bannere. És bizony, sokan szeretnék ezt a maguk hasznára fordítani. Blogokban szegény kis hazánkban is már a naplóírók 10 százaléka vásárolt olyan holmit, amit eredetileg nem szándékozott megvenni, csak azért tette, mert blogtársa dicsérőleg nyilatkozott róla. Nem csoda, ha ez sajátos céges-blogos keresztező megoldásokat hoz létre. A General Motors például autóiról szóló információkkal látta el az AutomoBear blog szerzőjét (www.automobear.com), hogy az hitelesebben hasonlíthassa össze a GM márkáit más típusokkal. Kínosabb a helyzet, ha egy cég fizet is a bloggernek termékei népszerűsítéséért. „A netes közösség nem reklámellenes, de a bújtatott márkázásra érzékeny. Ha egy fórumon valaki túl határozottan véd meg egy márkát, a többiek rendre lecsapnak rá” – tapasztalta Novák. Ha viszont az illető nyíltan vállalja, hogy az adott cég menedzsere, akkor mindjárt elnézőbbek a netezők. Straub Elek, a Magyar Telekom (akkor még Matáv) első ember is megjelent hazai csetszobákban a társaság nevében.

SzakacsBela

Noha általában a szellemes, szórakoztató stílusú oldalakat kapja fel a hazai blogoszféra, Szakács Béla, a debreceni kisember akivel soha nem történik semmi, éppen semmitmondó bejegyzéseivel nyerte el az online közösség rokonszenvét. Béla megalkotója, Váradi Ferenc újságíró – megelégelve a napi több száz olvasói levél megválaszolását – három év után felfedte kilétét, ám a „rajongói klub” kikövetelte a blog folytatását.

„A szakma csúcsa egy vállalati honlap részeként működő sikeres blog” – véli Novák. Az első fecskék mindenesetre idehaza is megjelentek: a KFKI-csoport honlapján belül Bőgel György stratégiai tanácsadó osztja meg gondolatait (www.kfki.com/hu/blog.php), de blog olvasható a Franet.co egy honlapszerkesztéssel és webprogramozással foglalkozó kisvállalkozás oldalán (franet.co.hu/blog) is. „Főleg az internethez kötődő iparágakban tevékenykedő kis- és középvállalatok tudnának profitálni a blogokból” – véli Dobó Mátyás.
Az Egyesült Államokban egyébként maguk a blogtulajdonosok is csinálhatnak egy kis zsebpénzt a hobbijukból. A Google AdSense programja a naplóban előforduló szavakhoz kapcsolódó hirdetéseket helyez el az oldalon, a bevételen pedig megosztozik írójával. De a blog nemcsak állása elvesztéséhez segíthet hozzá valakit, hanem munkához is juttathat. Dobó Mátyás például a szakdolgozatához, tapasztalatszerzésnek indította el weblapját, s annak révén azóta több megrendelést is szerzett blogszolgáltató cégektől. Amerikában léteznek már olyan álláshirdetések, ahol pr, vagy marketing területre blogolásban jártas jelentkezőt keresnek.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik