Harmincnyolc darabos éves eladást tervezett a legkevesebb nettó 27 millió forintos álomautókból a Ferrari/Maserati szalon tavaly novemberi avatóünnepségén az importőr SPQR Warm Up igazgatója. Az újságírók arcáról csak akkor fagyott le az elnéző mosoly, amikor kiderült, hogy már a nyitás előtt „látatlanban” megrendeltek ötöt a méregdrága kocsikból. Az első három hónap alatt 8 Maserati és – az éves tervet egy híján teljesítve – 17 Ferrari kelt el.
Gyorsulás
A szakértőket is meglepte, hogy egyre keresettebbek a professzionális aszfaltszaggatók. Az összességében a megtorpanás jeleit mutató újautó-piacon 2004-ben több mint kétszer annyi, 1049 sportkocsit adtak el, mint a megelőző esztendőben, és a fagyos idei első negyedévben további 7 százalékkal „gyorsult” az értékesítés. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének adatai szerint tavaly márciusig 143 sportgép kelt el, nagyjából annyi, mint amennyit egyterűekből, illetve terepjárókból eladtak. Az idei első három hónapban, a hosszúra nyúlt tél ellenére, immár 153 sportautó talált gazdára, miközben terepjáróból ennél kevesebbre sikerült vevőt találni. A sportkocsik iránt gerjedő vágynál – a százalékok alapján – csak az összkerék-hajtásúak, a prémium terepjárók, az egyterűek, valamint az amúgy is kedvelt alsó-közép kategóriás kocsik népszerűsége növekedett meredekebben.
Nem várható ugyan, hogy a Porschék és a Ferrarik népautókká válnak a Kárpát-medencében, de egyre több vérpezsdítő sportautó márka próbál szerencsét a feltörekvő közép- és kelet-európai piacokon, s a már itt lévők is rátettek egy lapáttal. Stratégiaivá vált a sportautó szegmens. A Fiat-csoport átszervezésével a Ferrari-tulajdonban lévő Maserati szorosabbra fűzte a technikai és kereskedelmi együttműködését az Alfa Romeóval. Tovább folytatja ugyanakkor a Maserati a fejlesztési, a motorgyártási, értékesítési kooperációt a Ferrarival. Máris szárnyal a Maserati, tavaly 4600 autót adott el, miután globális sikernek bizonyult a Quattroporte modell. A kínai, orosz piacra lépés után a piaci offenzíva része a csoport magyarországi, szlovéniai nyitása is.
MG-remények
Magyarországon száguldott a sportautóiról híres MG eladása is, amelyből a 2003-ban kiszállított 11 autó után több mint kétszer annyit, 23 darabot értékesítettek 2004-ben, az idén áprilisig pedig öt MG talált gazdára. A folytatás mégis gyászosnak ígérkezik az anyacég, az MG-Rover áprilisban bejelentett felszámolásával, amely az MG végét is jelentheti. A magyarországi importőrnél, a Wallis Autó Holdingnál abban reménykednek, hogy a gyártóeszközöket megvásárló kínai tulajdonos kezében az MG újraéled. A márkából a készlet erejéig folytatódik az értékesítés, s a szerviz és az alkatrészellátás is megoldott.
Rekordok
A csábító 911-es top(less) modellek piaci fogadtatása a detroiti és genfi autószalon sikere alapján reményteli. A márka tavalyi magyar eredményének még nem lehetett részese a két új nyitott 911-es típus. Az itthon eladott 80 kocsiból 40 a Porsche lipcsei gyárában készülő Cayenne volt. Az idei értékesítési terv 100 darab (ebből 10 lenne nyitott 911 Carrera), ebből az első negyedévben már 21 darabot teljesítettek is (köztük 8 új Carrerát); ez is rekord, 50 százalékkal haladja meg a tavalyi azonos időszak értékesítési darabszámát.