Az Union Biztosító arról kért felügyeleti állásfoglalást, hogy ügyfelei javára eltérhet-e a kormányrendeletben előírt 90 napos – március végén lejárt – határidőtől, és meghosszabbíthatja-e a kártörténeti igazolások benyújtásának végső dátumát.
A gépjármű-felelősségbiztosítást szabályozó kormányrendelet értelmében ugyanis a szerződéskötéstől számított 90 napon belül kártörténeti igazolást kell, hogy benyújtson az a gépjármű üzembentartó, aki két éven belül azonos gépjármű-kategóriában szerződője volt kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási szerződésnek.
Gyors választ ígérnek
“Nyitott kapukat dönget az Union Biztosító” – válaszolta megkeresésünkre Binder István, a PSZÁF szóvivője, a felügyelet berkein belül alakult gfb-munkabizottság ugyanis már hetek óta foglalkozik a témával. “Az autós és a fogyasztói társadalom egésze számára elfogadható és a jogbiztonságot is szavatoló megoldáson dolgoznak” a felügyelet, a PM, és a biztosítási szakma képviselői, és a lehető leghamarabb igyekeznek válaszolni az Union felvetésére.
Lenne rá megoldás
Zsoldos Miklós, a társaság elnök-vezérigazgatója elmondta: a kockázatközösség szempontjából a károkozás kell, hogy meghatározza egy-egy ügyfél bonus besorolását, nem pedig nem a rendeletek ismerete.
Hozzátette: több éve létezik a BM-ben egy egységes, központi nyilvántartás, amelyet a biztosítók töltenek fel adatokkal a kötelező biztosításokra vonatkozóan. Ez a rendszer azonban nem tartja nyilván a bonus-malus besorolást, pedig a biztosítóknál rendelkezésre áll ez az adat, amelyet a többihez hasonlóan központilag kellene nyilvántartani.
Nem mindegy
Egy budapesti 37 éves nő 2005-ben B4 kategóriába került, ám ezt nem igazolta megfelelően, a határidőn belül. M4-be csúszva 83 ezer forinttal kell, hogy többet fizessen az Unionnál. Ugyanez az ügyfél jövőre további 60 ezer forinttal fizet többet annál, mintha ebben az évben nem mulasztotta volna el az igazolás beküldését (ekkor ugyanis a B5 és az M3 díjakat kell összevetni), egy évvel később pedig további 45 ezer forinttal károsul. Lehetne folytatni a számolgatást, de tény, hogy már az első három évben több, mint 188 ezer forintot bukik el egyetlen idei határidővétség miatt.
Épp ezt a kiskaput igyekezett betömni a tavaly módosított rendelet, amely azonban több ponton sem egyértelmű és igazságtalanul bünteti a feledékeny autósokat.
14 év büntetés
Ráadásul, aki az idén elmulasztotta a 90 napos határidőt, az nem csak egyetlen évre fizet igazságtalanul többet a kelleténél, hanem sok-sok éven át lényegesen magasabb díjkategóriába kerül. Évente ugyanis legfeljebb egy bonus-lépcsőt lehet módosítani, így aki most hirtelen visszacsúszott a legrosszabb Malus 4-be, az jövőre legjobb esetben is csak a Malus 3-ba sorolódhat át.
Extrém esetben tehát egy, a Bonus 10-ből leesett szerződő 14 alatt küzdheti vissza magát eredeti pozíciójába. Ez pedig több százezer forintos többletköltséget jelent.