Osztrák lapértesülések szerint a közlekedési minisztérium már készített erre vonatkozó tanulmányokat, az állami autópálya-kezelő cég, az Asfinag pedig megkezdte a technikai megvalósításhoz szükséges teszteket.
Wolfgang Schüssel kancellár és helyettese, Hubert Gorbach közlekedési miniszter egybehangzóan úgy nyilatkozott, hogy – legalábbis a 2006 őszén esedékes választásokig – nem jöhet szóba a jelenlegi matricás útdíjrendszer megváltoztatása. Gorbach szóvivője azonban annyit elismert, hogy a tárcánál valóban készültek különböző szakértői tervek a közúti forgalom hatékonyabb irányítására, illetve a bevételek növelésére. A lehetséges megoldások között szerepelt ugyan a kilométer-arányos útdíj kiterjesztése, ám ennek megvalósításáról egyelőre nincs szó – hangsúlyozta a szóvivő.
A gyanút erősíti azonban, hogy az Asfinag a napokban felvásárolta a teherautó-pályadíj ellenőrzését végző Europpass céget – a hivatalos magyarázat szerint a kelet-közép-európai terjeszkedés előkészítése érdekében, ám kétségtelen, hogy ily módon az ausztriai rendszer átalakítása is sokkal könnyebb lesz.
