Gazdaság

Óh, Sole Mizo!

Csányi Sándor „érdekeltségébe" került a szegedi tejipari cég,a Sole Hungária Rt. is.

Megkötötték az üzletet a Sole Hungária eladásáról az olasz tulajdonosok és a magyar vevő, az Új-Mizo Baranyatej Rt. képviselői a napokban. Az ügylet még nem jelent tulajdonszerzést, mert ehhez versenyhivatali hozzájárulás is szükséges, hiszen az érintett társaságok árbevétele egyenként is meghaladja az évi 10 milliárd forintot. Az Új-Mizót magánbefektetőként közvetetten birtokló Csányi Sándor OTP elnök-vezérigazgató addig is a „szalámis” taktikát használja a Sole Hungária irányításához: miként a piacvezető Pick Szeged Rt.-t is a Csányi kezében lévő Délhús Rt. első embere, Kovács László igazgatja, úgy a Sole és az Új-Mizo estében is közös lett a vezér. Az Új-Mizo éléről távozó Kis János helyett a Sole Hungária vezérigazgatóját, Gerry Lenihant bízták meg a baranyai tejcég vezetésével is.

Óh, Sole Mizo! 1

Óh, Sole Mizo! 2

Az Új-Mizo és a Sole
20-23 százalékos együttes súlya belátható időn belül akár a piaci elsőséget is meghozhatná a tulajdonosának.

Óh, Sole Mizo! 3

RÉGI ÉRDEKLŐDŐ. Az Új-Mizo Baranyatej Rt.-t közvetetten birtokló Csányi Sándor régóta érdeklődött a szegedi tejipari társaság iránt. Az Új-Mizo 6-8 százalékosra becsült részesedése önmagában nem elég nagy piaci súly, így a szakemberek szerint választani kellett a tulajdonosoknak, a Dalmandinvest Kft.-nek és az Unostar Enterprises Ltd.-nek: eladják, vagy a kétes piaci kilátások – a robbanásszerűen bővülő, már a belföldi forgalom tizedét kitevő import, az egyre bizonytalanabb termelői háttér, az árverseny – ellenére vállalják a kockázatot, és vásárolnak hozzá. A szegedi és a pécsi tejcég közötti együttműködési megállapodás máris lehetővé teszi a gyors piaci intézkedéseket.

A Sole Hungária Rt. olasz tulajdonosa a cég szlovákiai leányvállalatának tavalyi súlyos piaci veresége után – ez a magyar vállalat több száz millió forintos veszteségében is megmutatkozott – mindenképpen vevőt keresett a szegedi társaságra. Az uniós csatlakozás, a várakozáson felüli tejimport itthon is áldozatokat követelt a Sole Hungáriától, amely bezárta azEU-s feltételeket nem teljesítő pásztói (volt Avonmore) üzemét is.

A piacvezető Friesland-csoport mégsem kapott az alkalmon, miután a Sole termelésének nagyobbik felét kereskedelmi márkák előállítása, azaz bérmunka teszi ki, és kevés a Sole márkatermék. Az itthon mintegy 22 százalékos piaci részesedésű Friesland pedig a nagyobb hozzáadott értékű és nagyobb hasznot hozó márkáinak erősítésén fáradozik.

SÚLYGYARAPÍTÁS. Éppen kapóra jött viszont pozíciója erősítéséhez az Új-Mizo tulajdonosának a 15 százalékos részesedéssel piaci második Sole Hungária, jóllehet, az információnk szerint mintegy 5-6 milliárd forint vételára a nyomott hazai tejpiacon nem tekinthető „akciósnak”. Az Új-Mizo és a Sole 20-23 százalékos együttes súlya viszont belátható időn belül akár a piaci elsőséget is meghozhatná a tulajdonosának.

Fórián Zoltán, az Agrár Európa igazgatója derűlátó, szerinte a növekvő piaci súly miatt nem kockázatos a Sole megvásárlása. Ágazati előnnyel is jár, ha a kereskedelmi oldallal szemben koncentrálódik a feldolgozás, javul a pozíciója az érdekérvényesítésben, ahogyan végre a tejtermelés is koncentrálódik. Négy tejtermelői és tejértékesítő szövetkezet összefogásával ugyanis a magyar tejkvóta mintegy 20 százalékát kitevő, 350 millió kilogrammos termelői társulás jött létre, mások mellett éppen Istvánfalvi Miklós – , a Parmalat Hungária megvásárlására szakosodott beszállítói konzorcium egyik vezetőjének – kezdeményezésével.

Fórián Zoltán a formálódó Sole-Új-Mizo integráció hatására további koncentrációt vár a piacon, de egyelőre nem számít külföldi szereplőkre. Az újabb, kínálkozó akvizíciós célpontokkal viszont még tovább nőhet a piaci élboly előnye, ha a Parmalat Hungária Rt. felszámolója a június 14-i eredményhirdetésen elfogadja az egyetlen pályázó, a mintegy 60 százalékban termelői tulajdonban lévő A-Tej Kft. ajánlatát. Belátható időn belül ugyanis szintén új gazdához kerülhet a felszámolásból kikerülő, jelenleg is folyamatosan termelő, 5-6 százalékos piaci részesedésű társaság. 

Ajánlott videó

Olvasói sztorik