A szakszervezeti vezető a hétvégén – a kormánypártok távolmaradása miatt – csak ellenzéki pártok részvételével tartott oktatási fórumot értékelve kiemelte: a Klik megszüntetésének szükségességében egyetértés mutatkozott, különbség abban volt a felek között, hogy ki hosszabb, ki rövidebb megszüntetési időt indítványoz.
A PDSZ augusztus 1-ét javasolja a megszüntetés időpontjául, addigra ugyanis ki lehet dolgozni a fenntartás és működtetés megváltozott elveit. A Klik nem segíti, hanem gátolja a közoktatás működését és káros – összegzett az érdekvédő.
A résztvevő pártok között egyetértés volt abban is, hogy szükség van a pedagógus életpálya átalakítására, életszerűvé tételére, és meg kell szüntetni a portfólió rendszerét. A mestertanári és kutatótanári státusz ma gyakorlatilag elérhetetlen – jegyezte meg.
Mendrey László szerint az életpályamodell rugalmatlan, teljesíthetetlen, a portfólió a mai formájában rendszeridegen. Az Emmi legújabb törekvése a nyugdíj előtt állók portfóliófeltöltéséről szembemegy a törvénnyel és etikátlan – mondta, hozzátéve: követelik az erre vonatkozó módosítás visszavonását. Jelezte: támogatják azt az ellenzéki javaslatot, ami a Közoktatási Kerekasztal létrehozására irányul. A Nat átdolgozása mind tartalmi, mind ideológiai és szakmai szempontból elengedhetetlen – tette hozzá.
Szólt arról is: a béremelés nem azonos a kompenzációval, bruttó 30-35 százalékkal nőttek a bérek, eközben nettóban a munkaterhelés 50 százalékkal lett magasabb. Hozzátéve: szeptembertől 10 százalékos béremelésnek kell megvalósulnia. Megemlítette, hogy az iskolai adminisztratív dolgozók helyzete tarthatatlan, 2008 óta egyetlen fillér béremelést nem kaptak.
A 32 óra kötelező benntöltése álságos, hamis, káros és az oktatás rovására megy – rögzítette, hozzátéve: ez a társadalom félrevezetésének, a pedagógusokkal való szembefordításának eszköze.
Támogatták a résztvevők, hogy a nemzeti pedagógus kar jelen formájában ne valósuljon meg, és a tagság ne automatikus, hanem önkéntes legyen.
Közlése szerint a résztvevő pártok szorgalmazták önálló minisztérium létrehozását az oktatás számára, és a PDSZ is azt vallja: a jelenlegi képviselet a csúcsminisztériumban kontraproduktív.