Belföld

Csak vészhelyzetben hívja a 112-t!

Két segélyhívó központban tizenegy nyelven fogadják a segélyhívásokat Magyarországon a 112-es számon. A hívásfogadás és a mentési tevékenység irányítása professzionális lesz – ígérik a szakemberek.

A 112-es segélyhívó számon a mentők, a tűzoltók és a rendőrség segítségét kérhetik a bajba jutottak. Az egész Európában egységes segélyhívó szám mellett azonban egy ideig továbbra is él a 104-es (mentők) és a 105-ös (tűzoltók) szám, a rendőrség 107-es hívószáma azonban már a 112-eshez van becsatornázva. Aki tehát segítségért fordul bármelyik szervhez, annak a hívását azonnal eljuttatják az összes szervezethez, így nem kell arra várni, hogy továbbkapcsolják a hívást. A112-es számon öt másodpercen belül az operátorral beszélhet a hívó fél, a miskolci és a szombathelyi hívásfogadó központban pedig tizenegy nyelven tudnak beszélni az ügyféllel, ráadásul angolul, franciául és németül tudó operátor mindig van a központban. E mellett a környező országokban beszélt nyelveken is tudják fogadni a bejelentéseket. Ha pedig valaki külföldi mobilszámról telefonál, a rendszer automatikusan az ország nyelvét beszélő operátorhoz kapcsolja.

Fotó: MTI/Beliczay László

Pontosan küldik a segítséget

Bár a központok vidéken működnek, nem jelent problémát, ha valaki a főváros vagy egy harmadik város területéről kér segítséget. A mobiltelefon cellainformációi alapján ugyanis egyből beazonosítják a tartózkodási helyét, és a legközelebbi rendőrségről, mentő- vagy tűzoltóállomásról küldik az autót. Vonalas hívás esetén szintén megtörténik a tartózkodási hely beazonosítása, ahova a hívó a segítséget kéri. A kiküldött járművek mozgását másodpercre pontosan tudják követni a központok, amelyek térképen is látják az autók haladását.

A két hívásfogadó központ párhuzamosan működik, műszaki hiba esetén bármelyik képes lefedni az ország egész területét. A központokban 760-an dolgoznak – mondta a segélyhívók működését ismertető sajtótájékoztatón Göndör László, a Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökség projektvezetője. A május végi rendszerbe állás óta 2,5 millió hívást fogadtak, de a bejelentések 70 százaléka úgynevezett fals hívás. Ez sajnos Európában mindenütt probléma, talán Finnországban a legjobb a helyzet ebből a szempontból. A kifejezetten rosszindulatú, szándékosan megtévesztő hívás szabálysértésnek minősül, és pénzbírsággal jár.

Fotó: MTI/Füzesi Ferenc

Az egységes segélyhívó szám projektje lezárult, a 2011-ben kezdődött fejlesztés ötmilliárd forintból, európai uniós támogatással valósult meg – ismertette Göndör László.

Milyen esetekben hívhatja a 112-t?

Emberi életet vagy a környezetet veszélyeztető helyzetben, például

  • tűzesetnél,
  • balesetnél,
  • bűncselekménynél,
  • természeti katasztrófánál.

Ne a 112-t hívja,

  • ha csak információra van szüksége (például hol van ügyeletes kórház éjszaka),
  • ha kisebb műszaki meghibásodás történik a környezetében (például csőrepedés),
  • vagy ha szemmel láthatóan nincs vészhelyzet, és nem igényel sürgős beavatkozást az eset.

Érdemes tudni, hogy a 112-es szám SIM-kártya nélküli mobiltelefonról is hívható!

Ajánlott videó

Olvasói sztorik