Márka és minőség
Általánosságban elmondható, hogy a jobb márkák, minőségibb anyagokkal dolgoznak, és termékeik jobban is vannak összerakva” – fejtegette a FigyelőNetnek Jálics Petra divattervező, a Meglepetés magazin divatrovatának vezetője. Vagyis az első mosások után nem bolyhosodik ki az áru, nem válnak szét az elemek a varrás mentén, nem kell a mosógépben keresgélni a leszakadt gombokat. Az olcsóbb márkák – a szakértő is elismeri – nagyon fantáziadúsak, de a minőségben lemaradnak. Aki magabiztosan mozog a szabás-varrás berkeiben, próbálkozzék, olcsó helyen is lelhet jó minőségű árut, csak kevesebbet. Aki hosszú távra tervezi ruhatárát, de nem ért a minőséghez, jobban jár, ha drágábbat vásárol. A trendi, igényes külsőhöz nem feltétlenül kellenek méregdrága öltözékek. Egy-egy minőségi darab farvizén az egész kollekció tetőtől talpig elúszik, feltéve ha ügyesen válogatjuk őket össze. A cipő és a táska – a kiegészítők – legyenek jó minőségűek, mert rajtuk látszik – tanácsolta Jálics Pertra.
Lakásbutik
A nagy dizájnerek tervezte – luxus – ruhadarabok Magyarországon alig-alig elérhetők. Egy-egy luxusruházatot értékesítő butikra ugyan városszerte bukkanhatunk, – Váci utca főleg a középkategóriában erős – hotelekben, az Andrássy úton, de tény: a főváros sem rendelkezik a legfelső márkák érétkesítésére alkalmas, elit kerülettel, utcával. Egyes forgalmazók ezért – hogy lejjebb szorítsák az egyébként csillagászati árakat, félig titkokban, lakásokban, pincékben árulják a nagyok kimenő kollekcióját. Az üzlet klub jelleggel működik, kirakat, cégjelzés nincs, a vásárlók kézről kézre adják a telefonszámokat.
A 20-40 éves, öltözködésükre adó magyar férfiak közül sokan panaszkodnak, hogy idehaza nehezen találnak maguknak divatos és viszonylag jó minőségű felsőruházatot. Vagy a drága, noha nem luxus, nagy márkák mellett döntenek, vagy kénytelenek beérni az olcsó alapanyagú, gyenge minőségű, csak egy-két méretben előállított áruval. A kettő között szinte semmi nincs: marad a külföldi vásárlás – mert nem csak a nők utaznak külföldre ruháért.
Felső kategóriának a jó minőségű, híres dizájnerek kollekcióit nevezzük, ilyen az Armani vagy a Dolce & Gabbana, ahol egy-egy különleges ingért akár százezer forintot is fizet a vásárló. Minden kollekcióból mindössze néhány darab készül. A középkategóriából öltözködik a lakosság nagy része. A kollekciókat rendesen dizájnerek álmodják, de tömeggyártásra tervezik, a minőség pedig szélesebb skálán mozog, az igényesen elkészítettől a fércműig. Ami ez alatt van, az az említett gyenge minőség. Cikkünkben a középkategóriás ruházati piac anomáliáival foglalkozunk.
Itt vannak, de milyen áron?
A középkategóriában nem rossz a helyzet, hiányzik ugyan egy-két divatcég, mint a Gap vagy a Tie Rack, de általánosságban elmondható, hogy a nagy, férfikollekcióban is utazó márkák többsége Magyarországon is megtalálható. Az Esprit, a Mexx, a Cottonfiled, a Zara, a Benetton, a Spriengfield, a For You, a Tom Tailor és a Next kínálnak ugyan alternatívát, de milyen áron?! Hogy választ kapjunk a kérdésre, a FigyelőNet egy nem reprezentatív, ad hoc piackutatás keretében hasonlította össze öt, találomra kiválasztott nagy márka árait. Az elegáns és a lezserebb, irodába még felvehető viseletre koncentráló felmérésben a Cottonfiled, az Esprit, a For You, a Mexx és a Springfield vett részt.
A férfiruházat elengedhetetlen kelléke az ing, nem árt, ha minden napra jut belőle. Ehhez legalább hetvenezer forintra van szüksége a férfinak, ugyanis az említett üzletekben – egy kivételével – nem lehet tízezer forint alatt inget vásárolni, a csúcstartó a For You és a Mexx tizennyolcezres portékáival. Az említett kivétel a Springfield, ahol valamennyi férfiing nyolcezer-ötszáz forint. Konszolidált farmernadrágok húszezerért kaphatóak, itt is a Springfield a kakukktojás, tizenhárom- és tizenhatezer forint között mozognak a denimpantallók. Pamutpulóverre körülbelül tizenhétezer forintot szánjon az igényes férfi a Cottonfieldben és az Espritben, húsz-huszonötezret a For You-ban és a Mexxben. Különös módon a Springfield hatezer-ötszáz forintért hozza forgalomba divatos pulóvereit.
A mai magyar jövedelmek ismeretében elmondható, hogy ezek az üzletek drágának számítanak, mégsem jelennek meg a piacon az olcsóbb, mondjuk így, középkategóriás ruházati cikkeket forgalmazó üzletek. Az egyik legismertebb ilyen cég, a budapesti Váci utcában a nyár végén debütált Hennes & Moritz (ismertebb nevén H&M) is csak női kollekciójával landolt a hazai piacon. Pedig márkákból elvileg nincs hiány. Néhány hete Bécs két legfontosabb vásárlóutcáján többször is végigsétált a FigyelőNet újságírója, hogy szemügyre vegye a kínálatot. Idehaza sosem látott márkák sorakoztak a Kärtner és a Mariahilfer Strasse mindkét oldalán, nagyrészük az az olcsóbb középkategóriás üzlet, mely annyira hiányzik itthonról. Nem véletlen, hogy sokan rendszeresen járnak külföldre vásárolni, elsősorban a császárvárosba vagy a még közelebbi Parndorfba.
„Kilencven százalékban akkor vásárolok, amikor külföldön járok, akár nyaralok, akár üzleti úton vagyok. Itthon kicsi és unalmas a választék, drágák a ruhák, mindenki ugyanabból az öt boltból ruházkodik.” – mondta a FigyelőNetnek, egy multinacionális vállalat középvezetői beosztású alkalmazottja.
„Bécsben nagyobbak a leértékelések. Nem ritka a hetvenöt százalékos árengedmény, mely ráadásul nem is egy-egy darabra vonatkozik, hanem az egész szortimentre” – vélte egy másik forrásunk.
Külföldön olcsóbb
Frusztráló tény, hogy a külföldi üzletekben a jóval gazdagabb nyugat-európaiak is ugyanazokat az árakat fizetik a Magyarországon is kapható márkás ruhákért. Vagy kevesebbet. „A Hennes & Moritz cég üzleti politikájának része, hogy az egész világon hasonló áron értékesítünk” – tájékoztatta a FigyelőNetet Hilda Grandics, a H&M üzletlánc bécsi központjának marketing menedzsere. És ez még a jobbik eset. „Kizárólag a magyar törzsvásárlóinkból élünk” – mondta el a FigyelőNetnek egy S. Oliver bolt eladója. A Szentendre legforgalmasabb utcáján nyitott, ízléses, főleg a visszafogott német cég termékeit értékesítő üzlet képtelen még a tehetősebb külföldi turistáknak is eladni. „Külföldön megveszik ugyanezt sokkal olcsóbban” – indokolta meg forrásunk a disszonáns helyzetet.
Ennek egyik oka az eltérő áfában keresendő. „A nagy árkülönbségért viszont a cégek tudatos piaci politikája felelős” – magyarázta Balogh Gyöngyi, a Hugo Boss termékeket is forgalmazó Roland Divatház Rt. kereskedelmi igazgatója. Az üzletek nem sokat tehetnek, az árakat ugyanis a márkatulajdonos diktálja, aki tisztában van a hazai kereslet-kínálat összefüggéseivel. Míg egyes cégek azonos árakkal dolgoznak világszerte, mások régiók szerint határozzák meg azokat. Magyarországon esetenként nem az Európai Unió árai jelennek meg, hanem eltérő, kelet-európai regionális verziókkal találkozhatunk. Sovány vigasz, hogy hazánk ebből a szempontból egy térfélen játszik Szlovéniával vagy Törökországgal, vagy hogy Oroszországban még borsosabbak a ruhaárak.
Mert megvesszük
Hogy ne nagyon lógjon ki a lóláb, a márkatulajdonos pozícionálja termékeit. A Hugo Boss férfiruházat például Nyugat-Európában a középosztály mindennapos viselete, Magyarországon viszont luxustermékként vezették be. Az imágót erősíti, hogy a Boss-áruk csak a Max Mara, valóban luxus női cikket prezentáló termékeivel egy áruházban kaphatóak. „Nekem nem tűnt fel, hogy kevesebb márka lenne jelen a magyar piacon” – hangoztatta Hilda Grandics, és ezzel némi magyarázatot is kapunk arra, miért nem jelent meg eddig sok márka. Az árszintről is különbözőképpen vélekednek a vásárlók és az értékesítők. „Magyarországon is létezik középkategória, ilyen a For You, a Skála, az Excellent, a Styl. Az az üzlet, ahol százezer forintból tetőtől talpig fel lehet öltözni, nem számít drágának” – mondta Balogh Gyöngyi.
Annyi bizonyos, hogy a ruhák iránti kereslet nem csökken, épp ellenkezőleg: növekszik, ez derül ki a GfK Hungária Piackutató Intézet FashionScope elnevezésű kutatásának adataiból. A felmérés szerint 2005 első félévében az előző év azonos időszakához képest a ruházati termékek mennyiségi értékesítése nyolc százalékkal nőtt, míg a piac öt százalékkal bővült. A vizsgált időszakban 112 millió darab ruházati cikket értékesítettek. Ebből negyvenkilenc százalék alsóruházat, harminchárom felső, a cipőpiac tizenkét százalékos részesedéssel van jelen a piacon.
Nehéz arra válaszolni, hogy a hazai kínálat szűkössége és a magas árak miatt mennyi pénzt költ a magyar lakosság külföldön ruhákra, annyit mindenesetre megtudtunk a több mint hatvan üzletet működtető parndorfi McArthur Glen Designer Outlettől, hogy csak Parndorfban az évi két és fél millió vásárló tizenöt-húsz százaléka Magyarországról érkezik. Körülbelül négy-ötszázezren.
