Mindössze 88 nappal a bemutató után, július 26-án már meg is jelenik a boltokban az Ice Cube főszereplésével készült xXx2: A következő fokozat című film DVD-változata. Ez az idő csak mintegy fele a hollywoodi átlagnak. A kurtításnak azonban jó oka van: a film a mozikban kudarc volt, hiszen több mint 100 millió dollárba került, ám a nézők csupán 26 millió dollár értékben váltottak rá jegyet. A gyártó Sony Pictures abban bízik, hogy ha a lehető leggyorsabban kihozza a DVD-t, azzal némi életet lehelhet az akciófilmbe, kihasználva a lemezpiac pezsgését.
RÖVIDÜLÉS. Az xXx2-nek várhatóan követői is lesznek, miután az idei esztendő a jegyeladásokból származó bevételek tekintetében két évtizede a legrosszabb a hollywoodi stúdiók számára. Vezetőik sok mindent okolnak ezért, a gyenge forgatókönyvektől egész odáig, hogy az emberek egyre többet szörfölnek az interneten. Akárhogy is, az ágazatnak mindenképpen szembe kell néznie azzal a kulcskérdéssel, hogy mennyire rövidüljön le az az idő, ami a mozibemutató és a DVD megjelentetése között eltelik. A válasz alapjaiban érinti a teljes hollywoodi „ökoszisztémát”, és megbolygathatja a stúdiók, a mozik és a DVD-árusító cégek közti régi kapcsolatrendszert. „Most, hogy A remény bajnoka és a Batman: Kezdődik! kiábrándítóan alacsony jegybevételt hozott, földrengésszerű változások indulhatnak be a filmiparban. Az emberek ma már nagyon válogatósak a tekintetben, hogy mely filmekre üljenek be a moziba” – véli Amir Malin, az Artisan Entertainment volt vezérigazgatója, jelenleg a szórakoztatóiparra szakosodott Qualia Capital befektetési alap irányítója.
A filmnézési szokásokban máris tetten érhető a változás. Az Associated Press és az AOL News által június közepén ezer fős mintán végzett közvélemény-kutatás eredménye szerint a mozijegyek árának meredek emelkedése miatt – egy család számára könnyen 50 dollárnál is többe kerülhet egy este – az amerikaiak 73 százaléka jobb szeretné tévén megnézni a legújabb filmeket. Ebben van is ráció, hiszen a nappali szoba lényegében átalakult mozivá. Az otthonok négyötödében van DVD-lejátszó, és egyre többen vásárolnak nagyképernyős tévét.
Ráadásul a DVD-k óriási nyereséget is hozhatnak. A stúdiók 12 dollárt kapnak lemezenként, akkor is, ha a Wall Mart Stores vagy a Best Buy sokkal olcsóbban adja a filmeket. A PricewaterhouseCoopers prognózisa szerint a kiskereskedelmi vállalatok az idén 18 milliárd dollár értékben adnak el DVD-ket, miközben a mozik jegyárbevétele csak 10 milliárd dollár körül lesz.
ÚJ TREND. Hollywood éveken át egy gondosan kialakított „ablakrendszeren” keresztül csinált pénzt a mozikon kívüli forgalmazásból. A DVD-árusítóknak hat hónapot kellett várniuk a premier után, az igény szerinti videózást (VOD) kínáló kábel- vagy műholdas tévék csak további 90 nap elteltével kapták meg a filmeket, a HBO és a többi fizetős csatorna pedig még újabb hat hónap múlva vetíthette azokat. Az ablakok azonban egyre közelebb kerülnek egymáshoz, és folyamatosan csökken az idő a bemutató és a lemezváltozat megjelenése között: a DVD Release Report szaklap szerint ez az intervallum az idén átlagosan 137 nap lesz, szemben a tavalyi 146, illetve az 1998-as 200 nappal. S a trend nem csak a mozikban kevésbé jól menő sikeres filmek esetében érvényesül. A Walt Disney gyártotta Gorilla bácsi (The Pacifier) igazi kasszasiker volt, mégis a márciusi bemutató után már júniusban kapni lehetett a DVD-változatát.
Ha a stúdiók viszonylag gyorsan kiadnak egy filmet lemezen, az egyrészt nyerő húzásnak bizonyulhat, elvégre így meglovagolhatják a bemutató körüli felhajtást. Másrészt viszont vissza is üthet a dolog. Mert ha az emberek otthon maradnak, a mozibemutatónak gyengül a jelentősége a teljes marketinggépezeten belül. Az már látszik, hogy a DVD terjedése nem kedvez a moziknak. Az elmúlt hét évből ötben csökkent a nézőszám – az idei pocsék nyárról nem is beszélve -, miközben a DVD-eladások folyamatosan nőttek.
Rohannak a nézők után
Ahogyan a filmek egyre hamarabb jönnek ki DVD-n, változások érlelődnek a forgalmazási csatornák rendszerében:
MOZIK. Csökkenhet a nézőszám annak következtében, hogy az emberek inkább kivárják a DVD-ket. Ez a fejlemény a moziláncok további konszolidációjához vezethet.
KISKERESKEDŐK. Rövid távon jól járhatnak azzal, hogy hamarabb kapják meg a DVD-ket, de ez a hatás elmúlhat, ha az igény szerinti videoszolgáltatók (VOD) szintén gyorsabban jutnak hozzá a filmekhez.
KÁBEL- ÉS MŰHOLDAS TÉVÉK. Kemény konkurensei lehetnek a DVD-forgalmazóknak, ha sikerül elérniük, hogy ők is korábban adhassák a filmeket akár VOD-szolgáltatásban, akár a prémium csatornákon.
Azt kevesen vitatják, hogy a DVD-boom óriási hatalmat biztosít egy új hollywoodi szereplőkörnek: a kiskereskedelmi cégeknek. Barry M. Meyer, a Warner Bros. elnöke nemrég egy ágazati fórumon tréfásan megjegyezte, hogy rövidesen már „a Wal-Mart áruházaiban fogják tartani a premiereket”. A viccen nem mindenki nevetett. Néhány év múlva ugyanis várhatóan megáll a DVD-eladások növekedésének gyorsulása, s akkor a kiskereskedők hamarabb fogják követelni a lemezeket. A lánc más pontján elhelyezkedő társaságok szintén kezdik hallatni a hangjukat. A nagy forgalmazók, így a Comcast és Time Warner kábeltévék, valamint a műholdas adók, mint a DirecTV, azt ígérték befektetőiknek, hogy a VOD-szolgáltatás jókora megtérülést fog eredményezni. Ennek megfelelően nyomást gyakorolnak Hollywoodra, hogy gyorsítson a rendszeren. „Ha az egyik stúdió egyszer rájön, hogy nem szakad le az ég, az összes többi be fog állni a sorba” – jósolja Stephen Burke, a Comcast elnöke.
Gorilla bácsi: 116 nap alatt DVD-n!
ÖNVIZSGÁLAT. A Cuban-féle merész javaslat és az egyéb ötletek némi önvizsgálatra késztetik Hollywoodot. Steve Beeks, a független Lions Gate Entertainment producercég elnöke attól tart, hogy a jegyeladási bevételek tartósan nyomottak maradnak. „Mindent fontolóra veszünk” – mondja. A Warner Bros.-t, a Foxot és a Universalt magában foglaló csoportnál megbeszélések folynak arról, hogy próbaképpen az eddiginél korábban mutassák be a filmeket a VOD-csatornákon. Az internetes moziszolgáltatást nyújtó, öt stúdió közös tulajdonában lévő Movielink szintén gyorsításra készül, továbbá lehetővé kívánja tenni felhasználói számára, hogy a letöltött filmeket kiírják lemezre, amint a DVD-k először megjelennek. Warren N. Lieberfarb, a Warner Bros. Home Entertainment volt főnöke úgy spekulál, hogy a stúdiók végül megnyitnak egy korábbi ablakot is, és két héttel a premier után 30 dollár körüli összegért 24 órás időtartamra megtekinthetővé teszik a filmeket, nagyjából úgy, ahogyan a bokszmeccsek esetében már van fizetős sugárzás. Az ár magában foglalná a letöltést, de az időbeli korlátozáson túl a filmek másolására sem volna mód. Úgy tűnik, Hollywood hajlandó átírni a régi forgatókönyvet.