Az EVM létszám tekintetében nem tartozott az óriási állami vállalatok közé. Ez mennyire befolyásolta a privatizációs folyamatot?
– A mosó-, mosogatószerek gyártásának magyar reprezentánsa volt – és szerencsére maradt – az Egyesült Vegyiművek. Szemben sok más céggel, itt a munkavállalói résztulajdonosi program (MRP) sikeresnek bizonyult. Hat esztendeje alakult át az addigi állami tulajdonú vállalat részvénytársasággá, majd 1993-ban fejeződött be a privatizáció. Az MRP-szervezet és a menedzsment közösen vásárolta fel az EVM-et, úgy, hogy az indulásnál az előbbi volt a többségi tulajdonos, a részvényeknek több mint felét birtokolta. Ehhez persze nem volt elég saját forrás, így a 630 millió forintos jegyzett E-hitelt kellett felvenni. Kevés hasonló céget lehet találni, amely az eltelt időszak alatt ebben a konstrukcióban saját tőkéjét megduplázta, s amely nem igazolta azokat a félelmeket, hogy az MRP kiviszi a tőkét a cég alól. Pénzügyi tekintetben egyébként is kedvező az EVM helyzete, a folyamatos működéshez nincs szükségünk bankhitelekre.
Az utóbbi években a piacon jelentős konkurenciával kell számolniuk. Fel tudja venni a versenyt a nagy multikkal szemben ez a “kis” cég?
– Mi is úgy láttuk, hogy piaci részesedésünk már nem növelhető tovább jelentősen. Ugyanakkor a konjunktúrakutatók is azt prognosztizálták, hogy az esetleges reálbér-növekedés mellett a tartós fogyasztási cikkek vásárlása emelkedik majd, nem pedig a mosó-, és mosogatószereké. Növekedés nélkül pedig ma már nem lehet működni, ezért hasonló, de némileg új piac után néztünk. Meg is találtuk az intézményi takarításban, tisztításban, s ennek eredményeként 1997 végén az EVM megvásárolt egy ilyen céget, s annak segítségével megismertük ezt a szakmát, egyben a piacát is. Ma már nem csak a tisztítószereket kínáljuk a nagy irodaházaknak, vállalkozásoknak, hanem a teljes takarítási technológiát.
A régi vállalati struktúrában az alaptevékenységen túl sok mással is kellett foglalkozni. Megszüntették ezeket, vagy tűrik a terheket?
– A volt szocialista nagyvállalatokhoz hasonlóan mi is rendelkezünk az akkoriban megszokott kiegészítő tevékenységekkel, vagyis van iparvágányunk, termelünk gőzt, villamos energiát. A költséget terhelő infrastruktúrát a magunk javára fordítottuk, s már dolgozunk a nyereséget termelő kihasználási módokon. Egyelőre nem árulhatok el részleteket, ám annyit már lehet tudni, hogy hasonlóan gondolkodunk, mint a nagy multik. Vagyis mivel a piac felvevő képessége már alig nőhet, ezért a költségeket kell csökkenteni.
Az alacsony ár ma már önmagában nem elegendő…
– Valóban, mindez kevés lenne minőségi változás nélkül. Ez utóbbira éppen a már említett nagy nyugati cégekkel való versenyzés kényszerített bennünket, s jó lehetőség volt az amerikai Amway-vel kialakított kapcsolat – e cég bizonyos termékcsoportját itt Budapesten gyártjuk. Ez az együttműködés jelentős minőségi szemléletváltozást hozott, s 1995-ben sikerült megszereznünk az ISO 9001 minősítést. Az ISO értéke ma még inkább a külföldi partnerekkel történő tárgyalásokon mutatkozik meg.
Magyarország nem rendelkezik megfelelő alapanyagokkal, így Önök is importra szorulnak. Milyen árakat sikerül elérniük, hiszen viszonylag csekély mennyiségre van szükségük?
– A költségeket és az árakat is csökkentettük azzal a megoldással, hogy nem egyedül importálunk. Nekünk ugyanis akkora mennyiségre nincs szükségünk, amire már árkedvezményt kapnánk, így rendszeresen más cégekkel közösen versenyeztetjük meg a beszállításokat. Ezzel eddig sikerült tartani a késztermékek viszonylag alacsonyabb árait is. Márpedig a háztartás-vegyipari termékek – amelyek a termelés 80 százalékát teszik ki – többségét a viszonylag kispénzű magyar vásárlók veszik. Érdekes módon vásárlóink többsége nem lett hűtlen még a több évtizede gyártott termékekhez sem, s még a régi megszokott csomagolást is igényli a piac.
Faix Frigyes 56 esztendős, a Budapesti Műszaki Egyetemen szerzett vegyészmérnöki diplomát, majd a közgazdasági egyetemen jutott másoddiplomához. Az EVM az első, s eddigi egyetlen munkahelye, ahol a privatizációs folyamat kezdete óta a cég vezérigazgatója.