Belföld

Századvég: a kormány jól kezelte az iszapkatasztrófát

A történtekről szinte minden megkérdezett hallott, és a legtöbb ember szerint nem kétséges, hogy a tragédiáért a gyárat működtető cég a felelős.

A megkérdezettek 95 százaléka tudott a vörösiszap-katasztrófáról – derül ki a Századvég Alapítvány kutatásából. A többség a tragédia után szinte azonos szükséges lépéseket említett, a legfontosabb feladatnak a válaszadók 99 százaléka a település védelmét tartja egy esetleges újabb gátszakadástól. Ezt követte az érintettek kártalanítása, a gyárban dolgozók munkahelyének megvédése, valamint a felelősök megkeresése. A Századvég szerint tehát az adatok egyértelműen arra utalnak, hogy a magyar társadalomban óriási szolidaritás nyilvánul meg a károsultak irányába, ugyanakkor azt is érzékelik, hogy a timföldgyár bezárása hosszú távon inkább rontana a helyzeten.

A kutatásból az is kiderült, hogy a kormány eddig megtett lépései összhangban állnak az emberek elvárásaival, nincs olyan, amellyel az emberek legalább négyötöde ne értene egyet. A kármentő alap megnyitását például a megkérdezettek 97 százaléka támogatta, az új védőgát megépítését pedig a válaszadók 92 százaléka tartotta jónak. A többség – 85 százalék – ugyancsak helyesli, hogy a kormány állami felügyelet alá vonta a Magyar Alumínium Zrt.-t. Összességében tekintve az emberek 50 százaléka szerint jól, 36 százaléka szerint pedig nagyon jól kezelte a kormány az iszapkatasztrófa következményeit. A kabinet intézkedéseivel kevesebb mint 10 százalék nem ért egyet.

A felmérés arra is rámutat, hogy a magyar társadalom túlnyomó többsége számára nem kétséges, hogy a katasztrófáért a gyárat működtető cég a felelős. A megkérdezettek 69 százaléka van ezen az állásponton, míg mindössze 4 százalékuk vélekedett úgy, hogy természeti katasztrófa történt. A válaszadók többsége – 76 százaléka – szerint a bajba jutottak kártalanítása is a cég feladata.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik