A készülőben lévő reklámtörvény fogalmazóinak nem kis fejtörést okozhat egy friss felmérés eredménye, mely szerint a magyarok tekintélyes része pártolja a dohány- és alkoholhirdetések tilalmát.
A reklámtörvény tervezete augusztus elejéig szakmai egyeztetés alatt áll, ezután az Ipari és Kereskedelmi Minisztérium koordinációs csoportja dolgozza ki a törvényszöveg végső tervezetét. Erről – az ígéretek szerint – ez év novemberében dönt majd a parlament.
A tervek szerint bizonyos korlátozások mellett lehetne cigarettát is hirdetni például a sajtóban, az óriásplakátokon, sőt szeszes italok esetében még a kereskedelmi tévékben, rádiókban is. A “liberálisok” ügyét segítette az a megegyezés is, amelyet az egészségügyi lobbyval sikerült tető alá hozni. Eszerint a reklámtörvénnyel egy időben megszületne egy antidohány-törvény is, amely korlátot állítana a szabad füstölés elé.
Ezeket a szabadon fújdogáló szeleket zavarták meg annak a felmérésnek az eredményei, amelyet a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség megrendelésére készített a Szonda Ipsos. Az ezer fős, országosan reprezentatív minta megkérdezése után az derült ki, hogy az emberek 79 százaléka nemcsak fontosnak tartja a reklámtörvény megszületését, de 74 százalékuk azzal is egyetért, hogy valamilyen formában korlátozni kell az alkohol- és cigarettareklámokat. Majdnem ugyanennyien még a teljes tilalmat sem zárták ki az eszköztárból.
A tiltott reklám elleni harcba a fogyasztóvédelmisek saját megfigyeléseikkel is beszálltak. A kéthetes időszak alatt 13 megyében és a fővárosban összesen 1010 darab alkoholt vagy dohányt népszerűsítő óriásplakátra bukkantak, a napi és hetilapok oldalain pedig 34 esetben láttak listás reklámot.
Nem túl hízelgő a reklámszakmára nézve az sem, hogy a felmérés szerint a közvélemény 57 százaléka úgy tartja: a reklámok erősen túloznak, és megszépítik a valóságot. A megkérdezettek majdnem egyharmada szerint a hirdetések egyenesen megtévesztőek, és csak 12 százalékuk érzi őket hitelesnek.