A közlekedési tárca programja szerint 2006 decemberében a jelenlegi 654 kilométerrel szemben 1.049 kilométer gyorsforgalmi út fog üzemelni Magyarországon – közölte Kovács Ferenc.
A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium helyettes államtitkára elmondta: a kormányváltás időpontjától 2006. végéig összesen 481 kilométer gyorsforgalmi utat adtak, illetve adnak át és további 434 kilométer szakaszon kezdődik meg, illetve folyik majd útépítés.
A kormányváltás óta összesen 86 kilométer új gyorsforgalmi utat adtak át, 2003-ban további 8 kilométerrel, 2004-ben 57 kilométerrel, 2005-ben 44 kilométerrel, 2006-ban pedig 286 kilométerrel bővül a hálózat – tette hozzá.
A fejlesztéseket sorolva közölte: még az idén átadják az M30-as autópálya Emőd és Miskolc közötti első, 8 kilométeres szakaszát.
2004-ben készül el az M3-as Polgár és Görbeháza közötti 12 kilométeres, az M30-as Miskolcig vezető újabb 16 kilométeres, valamint az M7-es Becsehely-Letenye közötti 9 kilométeres szakasza, továbbá a Letenyét Tornyiszentmiklóssal összekötő 20 kilométeres autóút.
2005-ben adják át az M0-ás autópályának az M5-öst és a 4. számú főutat összekötő 13 kilométeres, az M7-es Balatonszárszó és Ordacsehi közötti 19 kilométeres, valamint a 4-es számú főút Vecsést és Üllőt kikerülő 12 kilométeres szakaszát.
A tervek szerint 2006 decemberéig fejezik be az M0-ásnak a 2. főutat a 11. főúttal összekötő 3 kilométeres, az M3-as Görbeháza és Nyíregyháza közötti 50 kilométeres, az M3-as Nyíregyházát keletről elkerülő 12 kilométeres, az M35-ös Görbeháza-Debrecen közötti 34 kilométeres, a Debrecent elkerülő 13 kilométeres, az M5-ös Kiskunfélegyháza-Szeged közötti 45 kilométeres, az M6-os Budapestet Dunaújvárossal összekötő 56 kilométeres, az M7-es Zamárdi-Balatonszárszó közötti 14 kilométeres, illetve az Ordacsehi-Balatonszentgyörgy közötti 25 kilométeres szakaszát.
Ugyancsak 2006-ban adják át az M8-as autópályának az M6-ost az 51-es számú főúttal összekötő 9 kilométeres szakaszát, az M9-es autóútnak az 51-es számú főúttól az 54-es számú főútig húzódó 17 kilométeres, valamint a 10-es számú főút Budapest-Pilisvörösvár közötti 8 kilométeres szakaszát. Kovács Ferenc kiemelte: egy-egy útszakasz építésének előkészítése 3-6 évet igényel.
“Nem örököltünk az előző kormánytól jól előkészített projekteket, ezért tolódnak az átadások zömében 2006 második felére” – tette hozzá.
Kérdésre válaszolva beszámolt arról: a minisztérium szeptemberre elkészít egy anyagot, aminek alapján a kormány döntési helyzetbe kerül az M5-ös további üzemeltetését illetően.
“Az egyik lehetőség, hogy az Alföldi Koncessziós Autópálya Rt.-vel olyan megállapodásra jutnak, hogy megfelelő feltételekkel az állami autópályákon alkalmazott matricás rendszerrel összhangban lévő díjszabási rendszert érvényesítenek; ebben az esetben az érvényes koncessziós szerződés alapján építik tovább az M5-öst.”
A másik megoldás a kivásárlás, ami nagyobb állami költségvetési kiadásokat igényel – mondta Kovács Ferenc.