Gazdaság

Vízre teszik a magyarok a pénzüket

Egyre népszerűbb a magyarok között a sporthajózás. Piaci szakértők szerint azonban a kisebb pénzű vevők eltűnnek, míg a tehetősebbek egyre nagyobb hajókat vesznek.

A vevők egyre inkább a nagyobb hajókat keresik – mondta lapunknak Lange Péter, a Bavaria Yacht magyarországi képviselője. Az általa vezetett Royal Silver kft. 2008-tól képviseli a hajógyárat, mivel a Bavariánál állítólag elégedetlenek voltak az eddigi kizárólagos képviselő, a Triál Zrt. teljesítményével. Lange szerint a balatoni idegenforgalom fellendülésével együtt nő a vitorláshajók piaca, és a közös tulajdonlás is egyre népszerűbb. Utóbbinak az a lényege, hogy a legtöbb hajós nincs folyton a vízen, ezért többen osztoznak egy-egy hajón. Az angolosan co-ownershipnek nevezett forma számos országban elterjedt, ott nemcsak hajókat, hanem üdülőket és repülőgépeket is lehet így venni.

Bavaria 31 - a Balatonon is népszerű

Bavaria 31 – a Balatonon is népszerű

Lange, aki korábban használt hajókkal kereskedett, úgy látja, hogy a Gyurcsány-csomag nem vetette vissza az eladásokat, mint mondta „nem időszerű panaszkodni” az üzletmenetre. Olyannyira, hogy a 10-15 milliós hajókból évente akár tíz darabot is el tudnak adni.

Pershing 56 - nyaraló helyett is megteszi

Pershing 56 – nyaraló helyett is megteszi

Kevésbé bizakodó Stavinovszky Csaba, a SeaLine hajógyárat képviselő Globe Yachting ügyvezetője. Véleménye szerint néhányan át tudnak lépni a 30-35 láb hosszú sporthajók osztályából az 50 lábas, már luxusnak mondható kategóriába, de több tényező is hátráltatja az eladásokat. Többek között a tribunji kikötőben hajót tartó magyarok átfogó APEH-ellenőrzése, illetve az egyik kereskedelmi televízió nem éppen kedves hangulatú riportja miatt sokan inkább kivárnak. Stavinovszky szerint sok potenciális vevő inkább külföldön vesz hajót, a hivatalos magyar kereskedőkhöz kevesebben fordulnak.

CRN Ability - keveseknek van pénzük rá

CRN Ability – keveseknek van pénzük rá

A nehezebb gazdasági környezet nem érezteti hatását, mondta az egyik legnagyobb hajógyár, a Ferretti csoport magyarországi képviselője. Csöregh Zoltán szerint a luxusjachtok piaca világszerte bővül, a Ferretti pedig úgy tud növekedni, ahogy ügyfelei egyre tehetősebbé válnak. Csöregh szerint hasonló tendencia figyelhető meg Magyarországon is.

SC35 - a SeaLine idei újdonsága

SC35 – a SeaLine idei újdonsága


A képviselő szerint „hatalmas zsákbamacska a piac” előfordulhat, hogy egyetlen hajót sem adnak el, de akár 20 millió eurós forgalmat is lebonyolíthatnak. Vélekedése szerint ezen a piacon individuális döntések születnek, a hajóvásárlók egyéni helyzetük határozza meg döntésüket, és nem az ország gazdasági helyzete.

Vízen, levegőben

A növekvő jólét jele az is, hogy az idei Boat Show-n már nemcsak hajókereskedők keresik a tehetősek kívánságait. A Pannon Air repülőgépet, a Helipest kft. pedig helikoptert állított ki. Németh Olivér értékesítési vezető szerint ma legfeljebb két tucat helikopter van magyar magántulajdonban, ezért ők is kínálnak bérbeadásra és sétarepülésre gépeket.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik