Gazdaság

Átverés a hiperek karácsonyi akciója?

Tízből egy akciós termék nem található meg a hipermarketekben a karácsony előtti bevásárlási láz idején. Az esetek csaknem harmadánál nem is tartózkodik eladó az osztályon, és akár negyedórát is sorban állhatunk a fizetéskor – áll egy decemberben végzett próbavásárlásos kutatásban.

A karácsonyt megelőző vásárlási láz aktualitásaként a Mystery Visit Kft. próbavásárlásokat végzett, hogy felmérje, milyen állapotokkal kell szembenézniük a vevőknek a hipermarketekben. A jelenlegi kutatásban 4 hipermarketlánc üzleteit vizsgálták: az Auchan, a Cora, az Interspar és a Tesco áruházai közül ötöt-ötöt kerestek fel, fővárosban és vidéken egyaránt.

Általában az áruházak tisztasága, rendezettsége megfelelt az elvárásoknak, csak négy áruház hagyott kívánnivalót maga után a vizsgált húszból. Tartós fogyasztási cikk vásárlásához ne várjunk magas színvonalú szaktanácsadást ezekben az áruházakban – írják a tanulmányban. Az áruházon belül az áttekinthetőséggel voltak különösen rosszak a tapasztalatok: gyakran zsúfoltan, rendezetlenül voltak kipakolva az áruk (az esetek 20 százaléka), és az is gyakori, hogy nem a helyén találjuk (5 százalék) meg őket. Ilyen jellegű okok miatt próbavásárlóink a Cora- és az Interspar-üzleteket értékelték a legrosszabbra.

Az áruhitel-ügyintézés általában gördülékeny, maximum 1 órát vesz igénybe, és négyből három áruház 0%-os THM-es megoldást is kínál. Egyedül a Corában szükséges több nap a hitel elbírálásához.

Nem az akciós áron kínálják

A próbavásárlóknak 20 olyan terméket kellett minden áruházban megkeresniük, amelyek megjelentek az áruház aktuális katalógusában. Az esetek többségében (70 százalék) nagyon könnyen megtalálhatóak voltak ezek, viszont minden tízedik termék egyáltalán nem volt kapható. Lánconként vizsgálva a problémát elmondható, hogy míg az Auchan-üzletekben az aktuális katalógusból összesen keresett 100 termékből 1 nem volt fellelhető, addig Tescóban 10, az Intersparban 13, míg a Corában 14 – az akciós katalógusban szereplő – terméket nem találtunk.

Egy másik aggodalomra okot adó hiányosság az árkijelzés helyességében és teljességében található, mely habár kis százalékban fordul elő (2,5 százalék), de fogyasztóvédelmi szabályokat sért.

Barátságtalan eladók

Amikor a vásárlók eladót hívtak és tájékoztatást kértek, kiderült, hogy csak minden második eladó hívta fel több termékre is a vevő figyelmét, viszont 10 százalékuk egyetlen árucikket sem ajánlott – ez utóbbit Auchan- és Tesco-üzleteknél tapasztalták.

Az eladók barátságossága, segítőkészsége és szakmai tájékoztatása mindössze az Auchan áruházaiban bizonyult kielégítőnek, a legrosszabb értékelést a Tesco kapta. Mindössze a próbavásárlók 40 százaléka érezte úgy a tanácsadást követően, hogy minden szükséges információt megkaptak a kiválasztott termékről.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik