Gazdaság

Csak azért is vásárol a magyar

Nincs válságtudata az átlagos magyar vásárlónak. Karácsony előtt többet költünk, mint tavaly, és az áruhitelpiacot is felpörgették a kispénzű, de az ajándékozáson nem spóroló honfitársaink. Most a fehérnemű kedveltebb ajándéktárgy, mint a mobiltelefon.

A háztartások tavaly decemberben mintegy 20 százalékkal többet költöttek élelmiszerre, kozmetikumra és vegyi árukra, mint a többi hónapban; ez az összeg 254 milliárd forint volt – derül ki a GfK Hungária kutatásából.

A karácsonyi vásárlási roham a piackutató cég szerint a Gyurcsány-csomag miatt tavaly mérsékelt volt: 2005-ben még 24, 2006-ban pedig 25 százalék volt a decemberi fogyasztási többlet. Dörnyei Otília, a GfK ügyfélkapcsolati igazgatója ezért arra hívta fel a figyelmünket, hogy az idei forgalomélénkülés – amennyiben beszélhetünk ilyenről – viszonylagos: 2007-hez képes ugyan nőhet a vásárlási kedv, 2006-hoz képest semmiképp.

Nincs válságtudat

A háztartások mindennapi életében és gondolkodásában nincs válság. A már elbocsátottak vásárlóereje csekély, a közszféra 13. havi fizetéseinek megvonása sem érezhető még, legfeljebb a devizahiteleseknek megy egy kicsit nehezebben. November végén, december első felében tavalyhoz képest élénkült a piac – összegezte a kereskedők tapasztalatait a FigyelőNetnek Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára.

Az októberi hitelezési csúcs, az érezhetően mérséklődő benzinár, az élelmiszerek drágulási ütemének visszaesése mind arra mutat, hogy rövid távon van pénz vásárlásra – mondta a kereskedők érdekképviseleti szervezetének vezetője.

Vámos György szerint az emberek még elhessegetik a válság lehetséges következményeit, a karácsonyra készülnek, és vásárolnak. Ezt támasztja alá a tapasztalt kereskedő szerint az is, hogy a tavalyi évvel ellentétben alig vannak akciós táblák az üzletekben, ami azt jelenti: megy a bolt, a kereskedők bizakodnak.

A szakember arra is felhívta a figyelmünket, hogy a kereslet gyorsan elapadhat. Sok múlott az előző, és sok múlik a következő hétvégén, és az akciós táblákat is gyorsan ki lehet helyezni.

Meglöki a gazdaságot

Az erős karácsonyi szezon jót tehet a növekedésnek. A kereskedelem ugyanis 10 százalékkal járul hozzá Magyarország gazdasági teljesítményéhez, az erős november végi, december eleji forgalom ezért 0,1-0,2 százalékpontot hozzátehet az idei gazdasági növekedéshez – állítja Vámos György.

A hitel sem akadály

Válságtudat, a bizonytalan jövőtől való félelem a hitelezési gyakorlatban sem jelentkezik, bár statisztikát erről csak január végén láthatunk. A karácsonyi szezonnak való „nekifutás” erős volt: szeptemberről októberre 350 milliárd forinttal nőtt a lakossági hitelállomány a korábbi néhány milliárd forintos bővülés után – idézett jegybanki statisztikákat Vámos György, hozzátéve: ennek egy része – pontosan nem tudni, mennyi pénz – biztosan fogyasztásra ment el.

A felmérések és a piaci tapasztalatok is azt mutatják, hogy továbbra is bátran vásárolunk hitelből. A Szonda Ipsos és a kirakat.hu közös novemberi vizsgálata szerint az ajándékot vásárlók 3 százaléka vesz fel áruhitelt a tavalyi 2 százalékos arány után.

„Az elmúlt néhány hét igazolta a kutatás eredményét. Idén eddig 20-30 százalékkal több áruhitelt nyújtottunk, mint egy évvel korábban” – mondta a FigyelőNetnek Soós Gábor, a Credigen értékesítési igazgatója. A szakember ezt nemcsak a bátor vagy felelőtlen költekezési kedvnek tudja be, hanem annak is, hogy a személyi kölcsönök jelentősen drágultak, mivel azokat jellemzően már nem svájci frank, hanem forint alapon nyújtják a bankok. Így többen áruhitelt kérnek a szabadon felhasználható személyi kölcsön helyett.

A pénz nem akadály

A pénz nem akadály

Soós Gábor arról is beszámolt, hogy az átlagos hitelfelvétel összege kicsit több, mint 100 ezer forint, nagyjából ugyanannyi, mint tavaly volt. Érdekesség ként elmondta, hogy bár a műszaki cikkek ára csökken, idén a vásárlók jellemzően kiegészítő termékeket is vesznek az ajándékhoz, sok esetben ezért nem kérnek kevesebb hitelt.

A hitelre vásárlás egyébként drága: mint az lapunk korábbi cikkéből is kiderül, az áruhitelek THM-je 35 százalék körül kezdődik.

Csapás a kicsikre

Karácsony előtt a vásárlók jellemzően a nagy eladóterű üzleteket választják. Tavaly decemberben a nagy áruházak piaci részesedése novemberhez képest 3 százalékponttal, 28 százalékosra nőtt, majd januárban 23 százalékosra esett – a korábbi évek trendjeinek megfelelően. Ezzel együtt a kisbolt-láncok és a független kis boltok piaci részaránya decemberben jellemzően 2 százalékponttal csökken az éves átlagukhoz képest – olvasható a GfK már idézett felmérésében. Ezzel együtt a kicsik nem járnak rosszul decemberben, nő a forgalmuk, csak a keresletbővülésből a nagyok sokkal inkább profitálnak.

Tavalyhoz képest nőtt a bevásárlóközpontok és a hipermarketek népszerűsége: 5-ből 4 ember innen szerzi be a megvásárolni kívánt termékeket – áll a Szonda Ipsos és a kirakat.hu közös felmérésében.

Nehéz idők várnak a kis boltokra a kereskedelmi szakember szerint is: tavaly számuk 3 ezerrel csökkent, idén a trend bizonyosan folytatódott – mondta Vámos György. A magyar vásárló nagyon árérzékeny, az olcsót keresi, a kicsik pedig mindig és mindenhol drágábbak – indokolja az ezek szerint megfordíthatatlan piaci trendet az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára.

Most a fehérnemű megy

Továbbra is az illatszerek, ruházati cikkek, könyvek, valamint a gyermekjátékok számítanak a legnépszerűbb ajándékoknak, de a tavalyi évhez képest változás, hogy a fehérnemű kiszorította a mobiltelefont a TOP 10 megvásárolni tervezett ajándékok közül – áll a Szonda Ipsos és a kirakat.hu kutatásában.

A vizsgálat eredménye szerint a férfiak és a nők a saját nemükre jellemző tárgyakat vásárolnak elsősorban: a hölgyek nagyobb arányban vásárolnak ruhát, gyermekjátékot és fehérneműt, míg az urak inkább CD-t, DVD-t és karórát vesznek.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik