Gazdaság

Nem mond le a luxusról a nyugati fogyasztó

A fogyasztási javak legolcsóbb és legdrágább kategóriái könnyen átvészelik a válságot: az emberek a középkategóriás termékeken spórolnak, hogy továbbra is fedezni tudják luxuskiadásaikat az Egyesült Államokban és Európában – derült ki a Boston Consulting Group (BCG) felméréséből.

Patrick Ducasse, a BCG Fogyasztási javak és Kiskereskedelmi Iparági Csoportjának globális vezetője csütörtökön Budapesten sajtóbeszélgetésen elmondta: a jelenlegi válságban mutatkozó tendencia az, hogy a fogyasztók számos termékkör esetében jelentősen csökkentik kiadásaikat, hogy így finanszírozzák néhány szegmensben fenntartott luxusfogyasztásukat.

Sokan inkább fapados légitársasággal repülnek, de ragaszkodnak ahhoz, hogy továbbra is jó hotelben szálljanak meg – érzékeltette a jellemző fogyasztói hozzáállást a szakember.

Patrick Ducasse úgy vélte, hogy a csökkenő lakossági fogyasztás csak részben magyarázható a drágább hitelekkel, legalább ilyen fontos tényező az ingatlanok értékesése is, hiszen ez elbizonytalanítja az embereket, mérsékli fogyasztási kedvüket.

A BCG 2008 októberében végzett globális felmérése szerint az amerikaiak 58 százaléka tervezi, hogy csökkenti fogyasztását a következő 12 hónapban, 12 százalékponttal több, mint egy évvel ezelőtt. Az Európai Unióban ugyanez a mutató 56 százalékra rúg, 20 százalékponttal meghaladva a 2007-es adatot.

A felmérés szerint az amerikaiak és európaiak a válság hatására leginkább a következő területeken tervezik visszafogni fogyasztásukat: éttermi étkezés, utazás, szórakoztató elektronika, bútorok és otthoni dekoráció. A megkérdezettek legkevésbé a zöldség-gyümölccsel, hússal, állateledellel és tejtermékekkel kapcsolatos kiadásaikat csökkentenék.

Patrick Ducasse közölte: a válság leginkább az olyan termékek piacát érinti negatívan, amelyek megvásárlása egyszeri, nagy kiadást igényel, és amelyek beszerzése elhalasztható. Ilyen például az autóvásárlás.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik