Belföld

Továbbra is csökkenő tendenciát mutat a magyarországi bankkártya csalások száma

1999. harmadik negyedévétől számítva tizedére csökkent a bankkártya csalások okozta veszteség Magyarországon.

A Europay International, – Európa vezető fizetési rendszere – 2001. második negyedéves statisztikája azt mutatja, hogy mind a bankkártya csalások száma, mind pedig volumene továbbra is csökkenő tendenciát mutat Magyarországon. A magyarországi visszaélések radikális csökkenésében jelentős szerepet játszik a bankok, a bűnüldöző szervek, valamint a törvényhozás szoros együttműködése.

A bankok együttműködésének egyik kiváló példája az úgynevezett monitoring rendszer létrehozása. Ez azt jelenti, hogy a bankok figyelik a tranzakciókat, így gyakorlatilag azonnal képesek kiszűrni a megszokottól eltérő, gyanús pénzmozgást. Többek között ennek is köszönhető, hogy 1997-től három éven belül tizedére esett vissza a kibocsátói veszteség. A bankkártya használat biztonságát hivatott növelni az az új szabály is, miszerint 2002. januárjától kötelező lesz a PIN kód beütése a Maestro kártyák használatakor, akár pénzkivételről, akár pedig kártyás vásárlásról van szó.

A rendkívül jó magyarországi eredményeket tükrözi, hogy a külföldi és a belföldi tranzakciókat együttvéve a Magyarországon kibocsátott Eurocard/MasterCard kártyákkal elköltött minden 100 dollár után csak 0,9 cent bankkártya csalásból származó veszteség keletkezett az idei év második negyedévében. Ez mélyen az 1,75 centes kelet-európai átlag alatt van, nem beszélve a 9,6 centes európai átlagról.
A bankoktól kapott visszajelzések alapján szintén kiemelendő, hogy bár a Maestro kártyák száma Magyarországon négy és félszerese a Eurocard/MasterCard kártyákénak, a Maestro típusú kártyákkal negyedévente csak tizedannyi visszaélés történik, mint a EMC kártyákkal. (2001. első félévének végén több mint 2 millió 300 ezer magyarországi kibocsátású Maestro kártya volt forgalomban.) A rendkívül jó eredmények magyarázatául szolgál, hogy a Maestro kártyákkal történő minden tranzakciót a kibocsátó banknak kell engedélyeznie, így ezen bankkártyák fokozott biztonsággal bírnak.

Elfogadói oldal
2001. első felében Magyarországon 2354 ATM és 21.552 terminál fogadta el a Europay International bankkártya márkáit.

Ebben a magyarországi elfogadói hálózatban minden bankkártyával elköltött 100 dollárra 1 cent csalásból származó veszteség esett. Ugyanez a mutató Európában 9,7 cent, míg Kelet Európában 7,7 cent. A külföldön kibocsátott kártyákkal elkövetett csalások volumene 100 dolláronként 7,2 cent volt 2001. második negyedévében Magyarországon. (Kelet-európai átlag 32 cent, európai átlag 46 cent.)

A teljes elfogadói hálózatot tekintve 1999. harmadik negyedévétől számítva tizedére csökkent a bankkártya csalások okozta veszteség Magyarországon.

2001. második negyedévében a Eurocard-MasterCard kártyát elfogadó kereskedőkre fejenként 2,77 dollár csalásból származó veszteség jutott Magyarországon. Ez a régióban a második legjobb arány.

Fejes Kálmán, a Europay International regionális bankkártya kockázatkezelési vezetője a következőket fűzte az adatokhoz: “A kilencvenes évek második felében az elfogadói oldalon tapasztalt piaci részesedésért folytatott verseny mára nyugvópontra jutott.
A kiélezett konkurenciaharc mellett az elfogadó bankok kisebb figyelmet szenteltek a kereskedői szerződéseknek, valamint a kockázatkezelés alapvető elvárásainak. Ennek természetes következményeként veszélyes méreteket öltött a visszaélések száma és értéke.
Ebben a helyzetben ismerték fel a bankok, hogy együttműködés, a fizetési rendszerek tapasztalatának felhasználása és az új technológiák alkalmazása nélkül esélytelenül veszik fel a harcot az egyre felkészültebb kártyahamisítók ellen.

1998. közepén hazai újításnak is örülhettünk, a világon először itt alkalmazott SMS küldő rendszernek, amelynek használatával jelenleg hét hazai bank ügyfélköre érezheti magát nagyobb biztonságban, s várhatóan további bankok is felveszik ezt a megoldást szolgáltatásaik közé. A megoldás újszerűsége, hogy új oldalról közelíti meg a hamis tranzakciók felderítését, s a tapasztalatok azt mutatják, hogy a kártyabirtokosok bevonásával és oktatásával a felderítés hatásfoka és gyorsasága tovább fokozható.”
Tony Fekete a Europay International Kelet Európáért felelős regionális igazgatója hozzátette: “Az eredmények valóban meggyőzőek, és jól tükrözik az elérésükhöz szükséges komoly munkát. Ahhoz, hogy a Europay International bankkártya márkái továbbra is a legmagasabb szintű biztonságot kínálják a kártyabirtokosok számára, fenn kell tartanunk a bankokkal való szoros együttműködést, valamint szorgalmaznunk kell a Europay által kidolgozott és támogatott új technológiák bevezetését. A visszaélések elleni küzdelem egy pillanatra sem állhat meg.”

További információ:
Zöldi Tünde
Heart Communications
Tel. 302-5354
Fax 269-0296t
unde.zoldi@heart.matav.hu

A waterlooi (Belgium) központú Europay International az elsőszámú cég Európában, mely fizetési és ahhoz kapcsolódó szolgáltatásokkal látja el, több mint 9000 Tagbankját. Jelenleg a Europay 278,5 millió (Maestro, eurocheque, Cirrus és Eurocard-MasterCard) kártyája nyújt terhelési- és hitel szolgáltatásokat Európában és szerte a világon. A Europay kártyák birtokosai előtt nyitva áll Európa legnagyobb készpénzfelvételi hálózata, amely 43 országban működő, több mint 296.000 bankjegykiadó automatából áll. A MasterCard Internationallel kötött szövetségének köszönhetően a Europay különböző bankkártya termékeit világszerte 580.000 bankjegykiadó automata és több mint 21 millió POS terminál fogadja el. A Europay International web oldala a http://www.europay.com címen további információval szolgál a cég termékeiről és szolgáltatásairól, és bemutatja, hogy a Europay milyen módon nyújt támogatást és irányítást a Tagbankoknak a virtuális kereskedelem, a chip technológia, a biztonság és kockázat kezelés, valamint az euró terjedése terén.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik