A szudáni SUNA hírügynökség jelentése szerint a 14 kínai építőmunkás jó egészségi állapotban van, és biztonságba helyezték őket. A többiek sorsáról egyelőre nem közöltek információt. A Dél-Kordofán tartományban útépítésen dolgozó kínaiak elrablásról szóló kínai sajtójelentések arról számolnak be, hogy a munkásokkal minden kapcsolat megszakadt.
Az emberrablási akció nemzetközi jogot sért – idéz az eset kapcsán a Hszinhua hírügynökség egy szudáni kormánytisztviselőt, aki a Szudáni Népi Felszabadító Mozgalmat (SPLM) és a dél-szudáni kormányt teszi felelőssé a történtekért. A kartúmi hivatalos jelentések szerint a támadás során ártatlan helyi civileket öltek meg.
Az SPLM állítása szerint a kínaiakat csak a saját biztonságuk érdekében vitték el a mozgalom fegyveresi, miután összecsaptak a szudáni kormányerőkkel. A Kínában megjelenő tudósítások viszont emberrablásról szólnak. A China Daily című napilapban megszólaltatott kutató szerint nem kizárt, hogy a felkelők a kormánnyal folytatott alkudozásukban akarják felhasználni a foglyokat túszként.
Szudán és az alig egyéves új állam, Dél-Szudán viszonyát rendezetlen viták terhelik, elsősorban a délről érkező olaj szállításának ellentételezéséről. Miután a közelmúltban az északiak olajat foglaltak le a szállításért cserébe, Dél-Szudán a termelés felfüggesztésével fenyegetőzött.
Kína régóta jó kapcsolatokat ápol a szudáni vezetéssel, viszont a dél-szudáni olajmezők legnagyobb befektetője, vállalatai infrastrukturális beruházások kivitelezői. 2011-ben a kínai olajimportnak a szudáni és dél-szudáni export mintegy 5 százalékát adta. Kína a stabil politikai körülményekben érdekelt, és igyekszik a kontinens leghosszabb polgárháborújának egykor szembenálló feleit diplomáciai úton is a megállapodás felé terelni. A konfliktus közepette pedig a kínai cégek és üzleti partnerek törvényes jogainak védelmére szólított fel.
A legfelsőbb kínai politikai vezetés negyedik embere, Csia Csing-lin (Jia Qinglin) a legutóbb a hétvégén találkozott Omar Haszan el-Besir szudáni elnökkel Addisz-Abebában, az Afrikai Unió csúcsértekezletének alkalmával. A megbeszélésen vélhetően szóba került az is: Peking szeretné, ha a délről érkezett és Kínába tartó olajat Kartúm nem tartaná vissza. A Port-Szudán kikötőben ugyanis 2,2 millió tonna olaj rekedt, mert a szudáni kormány így próbál nyomást gyakorolni újdonsült déli szomszédjára, amely egyelőre híján van a szállító és feldolgozó kapacitásoknak.