Belföld

Volvo S60R – a legerősebb svéd

Az izmosított S60-as Volvo különleges technikai megoldásai a konzervatív márkához hűen továbbra is rejtve maradnak. Az aszfaltszaggató fenevad azonban így igazi meglepetés lehet az utakon.

Egyre sportosabb

Volvo S60R – a legerősebb svéd 1A konzervatív svéd gyár az utóbbi időben egyre nyitottabbá válik az új formák és technikák iránt. A márkán belüli sportosabb irányzat az S80-assal kezdődött, majd ezt követte a lendületes formavilágú S60, amiből most elkészült egy igazi fenevad, az S60R. Az autó ősszel az egyik legrangosabb nemzetközi autókiállításon, a párizsi szalonon debütál. A kocsi egyenes ági leszármazottja a 2000-ben ugyanitt bemutatott PCC (Performane Concept Car) sportos, nagyteljesítményű prototípusnak. A sorozatgyártású változat formája azonban közel sem olyan agresszív, mint elődjéé. Az új modell hatalmas teljesítménye, és remek képességei viszont könnyedén feledtetik a hiányosságokat.

Az erőmű

Volvo S60R – a legerősebb svéd 2A motorháztető alatt az S60 T5-ös változatából ismerős öthengeres 2,5 literes turbómotor található, amelyből a Volvo mérnökeinek sikerült további 50 plusz lóerőt kisajtolni. A nagyobb feltöltő, és a méretes közteshűtő eredményeként az aggregát kereken 300 lóerő teljesítményű.

A forgatónyomaték, pedig még ennél is impozánsabb, 400 newtonméter, ráadásul már egészen alacsony 2100-as fordulattól rendelkezésre áll. Ekkora teljesítményt elsőkerékhajtás már nem képes biztonságosan az útra juttatni, ezért az új Volvót elektronikus vezérlésű öszkerékhajtással látták el. Alapáron egy új fejlesztésű rövid, hatfokozatú kézikapcsolású váltót szerelnek az autóba, amivel mindössze 5,8 másodperc alatt katapultál százra, a végsebességét pedig az elektronika 250 km/óránál korlátozza. Természetesen a kocsi rendelhető ötfokozatú, automataváltós Geartronic kivitelben is.

Aktív futóműAz Aktív futómű a kilencvenes évek elején híresült el, ekkor ugyanis még bevezetése előtt kitiltották a Forma-1-ből. A nagy autógyárak ekkor kezdték el fejleszteni saját olcsóbb rendszereiket, amelyek már a közúti kocsikba is beépíthetők. A rendszer lényege, hogy képes menetközben változtatni a lengéscsillapító karakterisztikát, és ezzel befolyásolni a jármű menetdinamikáját. Így az autó nem dől be a kanyarokba, ezáltal sokkal stabilabb, mert mindegyik kereke egyformán tapad.

Hi-tech futómű

A Volvo S60R futóműve igazi műszaki csemegét tartogat. Az elektronika által felügyelt felfüggesztések tervezésében nem kisebb nevek, mint a versenysportból ismert Öhlins Racing és a lengéscsillapító-gyártó Monroe cégek működtek közre. A rendszer neve Four-C (Continuously Controlled Chassis Concept – Folyamatosan Szabályozott Futómű Koncepció).

A berendezésről a vezető csupán a műszerfalon elhelyezett három diszkrét gombról értesül, melyeken Comfort, Sport és Advanced Sport felirat található. A Comfort beállítás a “Sky Hook” technikával ideálisan szigeteli el a karosszériát az út egyenetlenségeitől. A Sport mód egy általánosan használható fokozat, az Advanced Sport gomb megnyomásakor, pedig elszabadul a pokol, és igazi kőkemény betontorpedó válik az S60R-ből.

A hi-tech rendszer képes akár másodpercenként 500-szor állítani az egyes lengéscsillapítók beállításain, a sebesség, a rugózó mozgás és a kormányszög pillanatnyi adatai alapján. A kellően dinamikus lassulásról speciális Brembo fékek gondoskodnak. A négydugattyús alumínium féknyergek 330 milliméteres féktárcsákat marcangolnak, így elegendő 36 méter is a százról való megálláshoz.

Visszafogottabb külső, sportosabb belső

Volvo S60R – a legerősebb svéd 3A karosszérián semmi komolyabb változás nem történt. Az autó elején a nagyobb beömlőnyílások a motor megnövekedett levegő igényét hivatottak biztosítani, de ezt csak diszkréten feltűnés nélkül teszik. A Volvo sportos mivoltáról csak az R-logóval díszített ötküllős 18 colos könnyűfém kerekek árulkodnak, melyekre 235/40-es Pirelli P-Zero Rosso gumikat húztak. A belsőtérben már szabadabban szárnyalt a tervezők fantáziája. A bőrborítású kormány, az izgalmas Spaceball váltókar, a jó oldaltartású ülések, és a króm keretes modern kék háttér világítású műszerek már lényegesebben sportosabb atmoszférát biztosítanak.

A limitált példányszámban készülő S60R-t a Volvo ghenti üzemében, Belgiumban készítik és várhatóan csak 2003 második negyedévében kerül majd a szalonokba.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik