Belföld

Érdekes eredmények egy friss kutatás tükrében – Az internetes média egyre szorosabb versenyben a napi- és hetilapokkal

Az internetes média egyre szorosabb versenyben a napi- és hetilapokkal

Nemzeti MédiaAnalízis – az internetes oldalak olvasottságának összehasonlítása a napilapokéval

A Szonda Ipsos a Gfk Hungáriával együttműködve 2002 januárjától internetes oldalakat is mér a napilapokhoz hasonló módszerrel a Nemzeti MédiaAnalízis keretében. A 2500 fős mintán végzett kérdőíves kutatás kiterjed a lakosság teljes körű médiafogyasztási (tévé, teletext, rádió, sajtó, Internet) szokásaira, ezzel lehetővé téve az Internetes média összevetését a nyomtatott médiával. Ezt megelőzően csak az egyes oldalak letöltését mérték, de pontos információval ezen adatok nem szolgáltak a számok mögötti célcsoportról, médiafogyasztási preferenciáiról.

Napi- és weblapok olvasottsága a teljes népesség körében – az Origo és Startlap több embert ér el, mint a Magyar Hírlap vagy a Népszava

A teljes magyar népesség körében még mindig a nyomtatott média vezet. A legolvasottabb napilap kétségtelenül a Blikk, ezt követi a Népszabadság, a Metro, a Színes Mai Lap és a Magyar Nemzet. Nagyon érdekes adat viszont, hogy az Origo és a Startlap látogatottsága megelőzi egyes napilapok, mint például a Magyar Hírlap vagy a Népszava olvasottságát. Az Index napi látogatottsága jelentősen lemaradt a két vezető portáltól.

Napi -és weblapok olvasottsága a 18-49 éves lakosság körében – az Origo és a Startlap megelőzi a Magyar Nemzetet, a Magyar Hírlapot és a Népszavát

A 18-49 éves csoport napi médiafogyasztásáról kiderült, hogy még közöttük is kétségtelenül legtöbben a nyomtatott médiát használják napi rendszerességgel: a Blikk, Népszabadság, Metro és a Színes Mai Lap olvasótábora a legjelentősebb. Ugyanakkor figyelemre méltó, hogy az Origo és a Startlap több embert ér el naponta, mint olyan nagy múltú napilapok, mint a Magyar Nemzet, a Magyar Hírlap és a Népszava.

Heti- és weblapok olvasottsága a teljes lakosság körében

A teljes magyar népességet vizsgálva is érdekes eredmények születtek. Kétségtelenül a Story és a Kiskegyed mondhatja magáénak a legtöbb olvasót, viszont az Origó hetente több embert ér el, mint a HVG. További érdekes adat, hogy a politikai hetilap olvasottsága alig haladja meg a Startlapot egy héten felkeresők számát.

Gyakran internetezők médiafogyasztási szokásai – az Origo és a Startlap több embert ér el, mint a Blikk vagy a Metro

A gyakran internetező népesség médiafogyasztási szokásai érdekes eredményeket hoztak. A kutatásból kiderült, hogy közülük legtöbben az interneten keresnek információt. Napi rendszerességgel legtöbben az Origo internetes portált keresik fel, ezt követi a Népszabadság, majd a Startlap, a Blikk a Metro és végül az Index olvasottsága. A Startlap látogatottsága megelőzi a Blikk, valamint a Metró olvasottságát is ezen csoporton belül. A lista hatodik helyén álló Index látogatottsága is magasabb, mint a Magyar Hírlap vagy a Magyar Nemzet napi elérése.

Weblapok heti elérése a 8-14 évesek körében

A kutatás kiterjedt a 8-14 éves korosztály médiafogyasztási szokásaira. A fiatalok körében egyre nagyobb teret hódít az Internet: a Teveklub a legnépszerűbb műsor körükben, ezt azonban internetes portálok.- Origo, RTL Klub Online, Startlap követik, megelőzve olyan televíziós műsorokat, mint a Southpark vagy a Pokemon.

Internet-penetráció – 4 év alatt megkétszereződött az internet-hozzáféréssel rendelkezők száma

Magyarországon 1998 óta megkétszereződött az Internet-hozzáféréssel rendelkezők száma. A Magyar Online Monitor legfrissebb 2002. augusztusi adatai szerint a 14 éven felüli lakosság közel 20 %-a, – 1 629 000 fő – rendelkezik Internet-hozzáféréssel. Ezen 20 % nagy része még mindig a munkahelyén vagy az iskolában fér hozzá az internethez, ezt követi az otthoni internet-kapcsolattal rendelkezők csoportja. A gyakran internetezők jelentős részét – 79 %-a – a 18-49 éves, az átlagnál magasabb jövedelemmel rendelkező lakosság alkotja. Az internetezők továbbra is jellemzően férfiak, fiatalabbak, fővárosi, jómódú iskolázott rétegekből kikerülők. A Netsurvey Internetkutató Intézet tanulmányából kiderült, folyamatosan csökken a nemek közti különbség, egyre több a női internetező. Jelenleg az internet-hozzáféréssel rendelkezők 52 %-a férfi, 48 %-a nő.

Forrás: SZONDA IPSOS, Magyar Online Monitor 2002

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik