Faipari mérnöknek tanult Kis Károly. 1987-ben elvégezte az egyetemet, és belépett a belsőépítészeti termékeket előállító Kőbányai Faipari Vállalathoz. Álmában sem gondolta, hogy bő egy évtized múlva saját vállalkozást alapít, sőt fennállásának második évében cége egymilliárdot is meghaladó forgalmat produkál. Számára az is ajándék volt, hogy az állami vállalat igazgatója hozzájárult, hogy ne álljon azonnal munkába, hanem tapasztalatszerzésre Amerikába utazzon.
Egy évet töltött a tengerentúlon, s hazatérését követően azonnal vezető beosztásba, a vállalkozási és tervezési osztály élére került, egy tucat beosztottat irányított. Hamarosan újabb fél évet tölthetett az államokban, munkáltatóját viszont felszámolták. Tapasztalatait a 90-es évek elején az első MBA-képzések egyikén gyarapította tovább.
Helyi vállalkozást
A siker titka
– Projekt alapon gondolkodó, az irodakörnyezet fontosságát felismerő vevőket prémiumkategóriájú szolgáltatásokkal lehet nyerni.
– A folyamatos fejlődést tehetséges, az ügyfelek, a minőség és munkájuk iránt is elkötelezett munkatársakra kell alapozni, akik értékelik a kihívásokat, a pozitív gondolkodást.
A HVG-ben olvasta azt a hirdetést, amelyben a világ vezető irodabútor-gyártója, az amerikai Steelcase keresett munkatársat. „A Steelcase multinacionális ügyfeleinek akart megfelelő szolgáltatásokat kínálni a kelet-közép-európai régióban is, ezért döntött úgy, hogy közvetlen képviseleti irodát hoz létre Budapesten” – magyarázza az amerikaiak döntését.
A képviselet feladata az volt, hogy feltérképezze a piacot, és bevezesse a korábban nálunk ismeretlen brandet. A Steelcase néhány év múlva hozzájárult, hogy átalakítsák a struktúrát, és helyi vállalkozást alapítsanak. A „gondolkozz globálisan, cselekedj lokálisan!” elvnek megfelelően a Steelcase képviseleti iroda leépítésével, a munkatársak, eszközök és az ügyfélkör átvételével 1999 végén létrejött a kizárólag magyar tulajdonban álló Blue, amelyet Kis Károly és egykori munkatársa alapított. Ezzel a Steelcase kiszervezte a helyismeretet igénylő értékesítési tevékenységet és ügyfélkapcsolatot.
Az alapítók olyan nevet kerestek, amely mind a nemzetközi, mind a hazai világban értelmezhető, és utal a tevékenységükre is. A „business interior” fejezi ki, hogy B2B-vállalkozásoknak alakítanak ki kreatív módon belső tereket, irodatereket. Nevükkel szándékukban állt könnyen megjeleníthető módon kifejezni cégük értékrendjét, kultúráját. Ezt a kék színben találták meg, aminek a jelentése többek között: biztonság, bizalom, stabilitás és szaktudás. Így alakult ki a Blue Business Interior név.
Ki a gödörből
Kis károly
45 éves, Törökszentmiklóson született, a soproni Erdészeti- és Faipari Egyetemen diplomázott. Nős, kislányuk ötéves. Hobbija a golfozás; csak ez tudja teljesen kikapcsolni a mindennapi pörgésből.
Az első két év a vállalati átalakulás és a Blue márka bevezetésének jegyében telt el. Megelégedtek volna a Steelcase-nél elért, 600–700 millió forintos árbevétellel, de az már 2000-ben egymilliárdra, a következő évben pedig 1,2 milliárdra bővült, mert a tevékenységi kört hozzáadott értékű szolgáltatásokkal bővítették.
A szép eredményeknek nem sokáig örülhettek. A 2001. szeptember 9-ei terrortámadás nemcsak a világgazdaságot rendítette meg, hanem a Blue-t is. Árbevétele 700 millió forintra zuhant, és forgalma két évig stagnált. „Magyarországon tevékenykedő multinacionális ügyfeleinknél ugyanis az események miatt visszafogták a beruházásokat” – indokolja a veszteséget Kis Károly.
Úgy tudtak kimászni a gödörből, hogy nemcsak termékértékesítésben gondolkodtak, hanem egyre nagyobb szakértelmet igénylő, az irodatérrel kapcsolatos tevékenységeket alakítottak ki. Tervezési szolgáltatásaik közé tartozik a tanácsadás, a belsőépítészet és a tértervezés. Párhuzamos és utánkövető szolgáltatásaik közül igénybe vehető többek között az eszközgazdálkodás, a költöztetés, az átrendezés és a bérbútor program.
„Időközben kénytelenek voltunk megválni azoktól a kollégáktól, akik a korábbi komfortzónájukból nem tudtak vagy nem akartak kilépni, és képtelenek voltak a piaci változásokhoz nagyobb önállósággal alkalmazkodni” – jegyzi meg Kis Károly, aki szerint a legnehezebb megfelelő embereket találni, akikkel közösen lehet építkezni.
Büszke munkatársak
A Blue Business Interior Kft. tavaly az Üzlet & Siker Minősített Vállalkozása lett az egymilliárdnál magasabb árbevételű kereskedő cégek kategóriájában. A pályázatot az ügyvezető partner beosztottjai fontosnak tartották, mert büszkék a munkahelyükre és a vállalkozás eredményeire. „A gyorsauditból az derült ki, hogy nem vagyunk elég kreatív fejlesztők – mondja Kis Károly –, pedig mindig az vitt minket előre, hogy újdonságokkal jelentünk meg.”
Inspiratív munkaterek
Értékesítőiknek az a feladatuk, hogy egy személyben képviseljék a cégen belül felhalmozott összes kompetenciát. Ez megkönnyíti a kapcsolattartást ügyfeleikkel és a cégen belüli információáramlást. A Blue üzleti modelljének fundamentuma a piaci pozíció és ismeret, többek között a 400 meglévő ügyfél és a több mint 20 ezer kialakított munkahely, továbbá a belső vállalati értékrend, az ISO minőségirányítási rendszer, valamint a stabil pénzügyi és infrastrukturális háttér.
A cég közép- és nagyvállalati ügyfélkör részére alkot „inspiratív munkatereket”, de a kkv-kal is törődik. A Fotexnet webáruházban használt bútorokat kínál: ez költséghatékony lehetőség arra, hogy kkv-k is prémiumkategóriás termékekhez jussanak.
Jelenleg 14 embert foglalkoztat a kft., és további 30–40 alvállalkozó dolgozik nekik. Víziójuk olyan spaceware céggé válni, amely az irodakialakítás és -üzemeltetés teljes spektrumában ügyfelei rendelkezésére tud állni. Elért eredményeik tükrében érthető, hogy Kis Károly szerint három év múlva 20 munkatárssal, akár hárommilliárdos forgalommal is büszkélkedhetnek majd.