Kultúra

Egy sima, egy fordított – valóság és fikció versenyez

Hétfői tévéajánlónk hullámvasútszerű érzelmi kínálata megadja a hétkezdés ritmusát.

Ma valóság és fikció katamaránján hasítjuk a televíziózás háborgó vizeit. Minden egyes fikciós műsorhoz, filmhez hozzárendelünk egy nemfikciósat, tény-, valóságalapút, melynek pedagógiai céljaival még nem vagyunk tisztában. Leegyszerűsítve: így alakultak ma az érdekesebb műsorok.

Kezdjük a művilággal, sőt abból is a rózsaszín ködökkel – de hát mivel is illik indítani egy hétfőt, mint A Rózsaszín Párduc újra lecsap című Peter Sellers-örökbecsűvel? Clouseau nyomozó megint csak a francia könnyed humor nevű ingovány felé veszi az irányt, az ilyen darabok az idő múlásával könnyen megkopnak, remélhetőleg a „terem-terem”-zenéhez hasonlóan itt is egy klasszikussal állunk szemben – 11:00-től a Viasat3-on.

Jöjjön akkor egy nagyon is kényelmetlen, ténybemutató párdarab 18:10-kor, melyben megismerhetjük, hogy a halrudacskákat, egyéb mirelit készételeket milyen körülmények közt állítják elő valahol Ázsiában – mióta a globalizálódó világ ezt a földrészt használja gyárként, lényegében bármilyen árucikkre ránézvén kizsákmányolt, alulfizetett, robotoló munkások képe kéne, hogy megjelenjen lelki szemünk előtt. És most már a rántott halfalat sem önfeledt öröm többet… A Készételek pokla a Spektrumon rántja le a leplet.

Ezt a sokkot csak nagyobb adag nyugalommal és relaxációval lehet feldolgozni, ezért is gondoltam, hogy a kiszámítható, ismerős világ egyik szimbólumát, a Derricket ajánlom, mely a Duna TV-n 18:55-kor A kolibri halála (!!!!) című epizóddal adja vissza az emberiségbe és német rendőrségbe vetett hitünket.

Hogy Ázsiában az emberek kulturális okok miatt is sokkal alávetettebb, kevésbé individiuális módon hajlandóak gondolkodni, elég ismert dolog. De mi van a mi saját nyomorultjainkkal? Esetleg a szegényeinkkel, akik csak pénztelenek, de nem nyomorultak? Mi van a város peremén (és alatta) élőkkel? Róluk tudósít a Misike című dokumentumfilm 20:40-től a Duna TV-n.

Megint egy kellemetlen élmény, amit igazságérzetünk egy rendcsinálóval oldana meg – tessék, kívánságunk parancs, máris itt terem Sly, Sylvester Stallone, és az 1986-os év nagy kegyetlen rendcsinálója, a Cobra. Kiskereskedők állítása szerint a film vetítése után mindig megugrott a fogpiszkáló-vásárlási kedv – 21:25, Cool.

21:30-kor a valóság megint elnézést kér, és bekopog az ablakon, de most csak részben marad keserű szájíz utána. A Viasat3 Álomépítői ugyanis egy árvízben lakhatatlanná lett házat újítanak fel, melynek gazdái máshonnan nem várhattak segítséget. Éljenek a lelkes (újjá)Álomépítők!

E felemelő élményhez most a fikció oldaláról jön némi lelombozás, na jó, de tényleg csak némi, a Sandra Bullock, Ashley Judd vagy Ellen Burstyn fémjelezte filmnek inkább csak az alaphelyzete szomorkás, aztán beindul az össznépi, azaz össznői őrület – lányrablás Louisianában, avagy makacs dolog az anyai szeretet, mindez 22:30, Viasat3, Vagány nők klubja.

Végül megtaláljuk az egyensúlyt, két hibátlan tehetség, nagyszerű, öntörvényű művész és Kolovratnik Krisztián jóvoltából, utóbbi rendezőkként jegyzi a Naphosszat című dokumentumfilmet, mely Törőcsik Mari és Anatolij Vaszilijev legendás orosz rendező közös munkáját, egyben közös feltámadását örökíti meg – előbbi a valódi halálból tért meg, utóbbi az alkotói halálból támadt fel. Ennél a 22:50-kor a Duna TV-n kezdődő aktuálisabb üzenet egy hétfő estére nem is lehet.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik