Elmondta, hogy az autókölcsönzés, mint piac több szempontból is összetett. A gazdaság minden változása, az autópiaci válság, az idegenforgalom, és a turisztika válsága is hatással van rá. „A Sixt Magyarország esetében mindenképpen el kell különítenünk a rent a car és a leasing tevékenységet. Bár ezek együttesen határozzák meg a Sixt tevékenységét, a válság másként csapódott le ezeken a területeken” – hangsúlyozta az ügyvezető.
Turisztikai prognózis 2011-re, tapasztalatok 2010-ből
„A 2010-ben általunk produkált bevétel a gazdaságot ért hatások eredménye és következménye” – emelte ki Dévai Gábor. Sajnálatos módon az elmúlt években csökkent a hazánkba látogató külföldiek száma, ráadásul többségük a környező országokból érkezve nem feltétlenül igényelt bérautót. A 2010-es eredményeket mégsem ez befolyásolta kardinálisan, hanem a pénzügyi krízis hatására az árfolyam változások okán elszenvedett veszteségek.
2010-ben a megelőző évhez képest csökkent a hotelekből indított foglalások száma és a reptéri forgalom – az autókölcsönző kimutatása szerint. Érdekes módon viszont az utazási irodák által közvetített forgalom és az internetes foglalások jelentősen emelkedtek. „Úgy gondoljuk, hogy 2011-ben elsősorban a turizmus révén bevételünk ismét eléri a válság előtti szintet, sőt talán a soros EU elnökség miatt nem csak megközelíti, hanem meg is haladja majd azt. Mindezt alátámasztják a 2010. nyári tapasztalataink is. Megvalósult foglalásaink száma ugyanis a nyári hónapokban már 13%-kal emelkedett. Mindez a fokozatos fellendülést és a válság előtti állapotok lassú visszaállását sejteti” – nyugtatott meg az ügyvezető.
Ahogy megtudtuk, az autókölcsönző szektor ügyfélköre két fő irányból érkezik, egyrészt a hazai KKV-k, másrészt a külföldről érkező turisták és üzleti utazók forgalmára épül. Míg az előbbi esetében éves szinten egy kiegyensúlyozottabb, egyenletesebben eloszló aktivitásról beszélhetünk, ugyanakkor a turizmus, idegenforgalom által generált forgalom esetében a nyári hónapok kiemeltek.
„Az elmúlt éveket alapul véve már megkezdtük a felkészülést a főszezonra a rent a car tevékenységünkben. Flottánk méretét 22%-kal csökkentettük 2010-ben, és inkább a megmaradt gépkocsiparkot frissítettük, most viszont ismét gondoskodunk az autópark megfelelő méretéről a piaci elvárásokhoz alkalmazkodva, hogy zavartalanul tudjuk ellátni a nyári hónapokban megnövekedett igényeket. Nagy hangsúlyt helyezünk továbbá arra, hogy mindig kifogástalan állapotú gépjárművekkel szolgáljuk ki ügyfeleinket. Navigációs rendszerünk 100%-át például újra cseréltük. Ezt a lépést a fejlesztés területén elengedhetetlennek tartottuk, már csak azért is, mert 2009-hez viszonyítva 2010-ben az ügyfeleink által igényelt navigációk száma meghatározóan emelkedett” – részletezte Dévai Gábor.
Folyamatosan technikai újításokat vezetünk be, szélesítjük stratégiai együttműködéseink körét, melyek hozzájárulnak ahhoz, hogy ügyfeleink egy kézből több és professzionális szolgáltatást vegyenek igénybe, mellyel növelni tudjuk komfortérzetüket” – tájékoztatott Magyar Nikoletta, a Sixt Magyarország marketing vezetője.
Mit várnak a 2011-es évtől a tartós bérlet, flottakezelés terén?
„A 2008-2009 fordulóján kicsúcsosodó gazdasági válság az autóipar, majd az autópiac területén éreztette leginkább hatását, látványos megtorpanásokat és zuhanásokat produkálva a termelés- kínálat-kereslet területén. A piac szűkülésével, minőségében szorosabb lett a verseny. Tapasztalataink a válság közepette azt bizonyítják, hogy a cégek cash flow helyzete, a körbetartozások és a pénzügyi forrásokhoz való nehezebb hozzáférés miatt, nyugati mintára növekedni fog a minőségi szolgáltatást nyújtó flottakezelők szerepe és jelentősége.” – fejtette ki az ügyvezető. A Sixt Magyarország számára piaci előnyt jelent a rent a car és leasing üzletága közötti szinergia.
A nemzetközi háttér milyen befolyással bír a működésre?
A Magyar Nikoletta marketing vezető elmondta, hogy a Sixt AG nemzetközi proaktív tevékenysége nagy hatással van a hazai marketingre is. Az, hogy tavaly kiemelkedő számban nyitott új irodát- például Tbiliszi, Dél-Korea, Tanzánia, Nepál, Észtország, Litvánia, Lettország stb. – az anyacég franchise hálózatának bővítésével, az a hazai vállalat számára is piacbővülést eredményez, nem beszélve arról, hogy már az USA-ban is elérhető a Sixt szolgáltatás. A német központ technikai újításai pedig már a futurisztikus jövőt idézik. Folyamatos fejlesztés folyik például az iPhone, iPad alkalmazásokra, hogy bármikor gyors, rugalmas és kényelmes autóbérlést biztosítsanak partnereiknek. Az internetes foglalási rendszert is mindig a legújabb elvárásokhoz igazítják, a MySixt varázsló segítségével saját profilt is létrehozhat a leendő ügyfél. Nagyobb Sixt kirendeltségeknél elérhető a Quick-Check-In szolgáltatás, mely segítségével az ügyfél az interneten lefoglalt gépkocsi kulcsait sorban állás nélkül átveheti egy terminálból.