Belföld

DÁP, Ügyfélkapu+: A kormány az EU-t dicséri

Szajki Bálint / 24.hu
Szajki Bálint / 24.hu
„Úgy tűnik, néha még az EU-nak is sikerül észszerű döntést hoznia.” Káosztól tart az MKOE alelnöke.

2025. január 16-tól az Ügyfélkapu helyett már csak az Ügyfélkapu+, illetve a Digitális Állampolgárság Program (DÁP) alkalmazás lesz használható. Rogán Antal minisztert Vadai Ágnes (DK) arról kérdezte, hogy nem elhamarkodott-e az Ügyfélkapu megszüntetése, aminek elhalasztását kérte egy hónapja a Magyar Könyvelők Országos Egyesülete (MKOE), miután az IDOMSOFT Zrt. csak december 4-én írta ki a pályázatot az Ügyfélkaput váltó Ügyfélkapu+ második faktorának bővítésére.

Az MKOE szerint erre azért lehetett szükség, mert a QR-kódos, authentikátoros második faktor kapcsán felmérés készült, ami lesújtó eredményt mutathatott.

Az állampolgárok az authentikátor kifejezést se értik, a QR-kódos regisztrációt pedig bonyolultnak, érthetetlennek tartják.

Azt írták, hogy a Digitális Magyarország Ügynökség (DMÜ) irányítása alatt álló IDOMSOFT Zrt. ezért dönthetett úgy, hogy bővíti a második faktort egy emailes bejelentkezéssel. A MKOE jelezte: az Ügyfélkapu+ kötelezővé tételére állítólag azért van szükség, mert az eddigi egyfaktoros (login+jelszó) belépés állítólag „kevés”, bár erre bizonyítékot nem mutatott senki. Bár az egyesület korábban ígéretet kapott rá, hogy a pályázat kiírása előtt egyeztetés lesz, arra nem volt idő. Vadai Ágnes kérdése alapján a magyar állampolgárok kellő felkészítésére sem.

„Csendes digitális forradalom”

Rogán Antal helyett a Miniszterelnöki Kabinetiroda államtitkára válaszolt, Hidvéghi Balázs megtévesztőnek nevezte az állítást, hogy senki sem bizonyította, hogy az egyfaktoros hitelesítés kevés lenne.

Felhívta Vadai Ágnes figyelmét, hogy az új belépési mód megfelel az uniós szabályozásnak, az ügyintézést biztonságosabbá, megbízhatóbbá teszi. A tagállamok közigazgatási rendszereinek döntő részében már nem működnek egyfaktoros azonosítási megoldások.

Úgy tűnik, néha még az EU-nak is sikerül észszerű döntést hoznia.

Azt kérte, Vadai Ágnes, ne értékelje le ennyire a magyarok képességeit,

számukra egyáltalán nem jelent nagy kihívást az új rendszerre váltani, ennél sokkal bonyolultabb ügyeket is megoldanak.

Az államtitkár szerint szeptember eleje óta már csaknem 800 ezer magyar állampolgár töltötte le a Digitális Állampolgár alkalmazást, és az Ügyfélkapu+ regisztrációk számában is szignifikáns növekedést tapasztalnak. Az Ügyfélkaput biztonságosabbá tevő változtatások teljes mértékben indokoltak, azok szakmailag megalapozott módon kerülnek bevezetésre. A világban egy „csendes digitális forradalom” zajlik, amely átszövi a hétköznapokat, és vívmányaival egyszerűbb az ügyintézés. Nem világos, miért akarnak hátráltatni egy az emberek számára kedvező változást – írta végül Hidvéghi Balázs.

Frissítünk!

DÁP: több mint egymillióan töltötték le

Ezt a kiemelt társadalmi ügyekért felelős miniszterelnöki biztos közölte a Facebookon kedden közzétett videójában. Az MTI szemléje szerint Nyitrai Zsolt arról beszélt, hogy a szolgáltató államnak okos, hasznos szabályokat kell alkotnia, a közszolgáltatásokat digitálisan is elérhetővé kell tennie,  garantálva a biztonságot. A Digitális Állampolgárság Program (DÁP) célja, hogy egyszerűsítse a polgár és az állami szervek közötti kommunikációt. Ezzel a fejlesztéssel az ügyintézés a mobiltelefonokra költözik; a cél, hogy elég legyen egy lakáskulccsal és egy mobiltelefonnal elindulni otthonról. Nyitrai Zsolt szerint a DÁP-pal időt spórolunk, védjük a környezetet, csökkentjük a bürokráciát, ezért kérte, az állampolgárok töltsék le az applikációt.

Ruszin Zsolt: káosz lesz január 16-án

Nagyon egyszerű a helyzet: se az Ügyfélkapu plusz, se a DÁP nincs kész, ezért ezeket nem lehet kötelezően rányomni a társadalomra

– jelentette ki a Magyar Könyvelők Országos Egyesületének alelnöke néhány napja. Ruszin Zsolt az InfoRádióban az államtitkári derűlátást azzal árnyalta, hogy nem akarnak a fejlődés útjába állni, nincs bajuk az elektronikus ügyintézési módokkal, de azzal igen, hogy az ügyfelek nem tudnak megküzdeni ezekkel a módszerekkel.

Márpedig az elektronikus ügyintézést a könyvelő az ő javára végzi. És hogyha ő nem tud egy meghatalmazást jóváhagyni elektronikus úton, akkor ott baj van. Ugye itt kellene a módszerek terén egy hosszú és hasznosan eltöltött átmeneti időszak. Ez most nem történt meg, hanem helyette hirtelen félkész dolgokat próbál rányomni az állam az állampolgárokra.

Az alelnök közölte: az MKOE szerint az ügyfélkaput nem szabad megszüntetni január 15-én éjfélkor, a lekapcsolást 2025 augusztusáig el kell halasztani. Ruszin Zsolt úgy látja, ha minden így marad, ki fog törni a káosz január 16-a nulla óra, a mostani Ügyfélkapu lekapcsolása után.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik