Az inflációtól való félelem még mindig az egyik legnagyobb kihívás az európai kiskereskedelemben. A ShopFully és az Offerista Group nyolc országban (Ausztria, Bulgária, Németország, Spanyolország, Franciaország, Olaszország, Románia és Magyarország) végzett felmérése szerint a fogyasztók fele visszafogja kiadásait.
Az áremelkedések miatt sokkal tudatosabban keresik a vásárlók a legjobb ár-értékű ajánlatokat és az árengedményeket. Mindez pedig oda vezetett, hogy már novemberben megkezdődött a karácsonyi ajándékok beszerzése.Egész Európában jellemző, hogy az ünnepi bevásárlás egyre korábbra kerül: 11 százalék már a black friday, azaz november utolsó péntekje előtt megkezdte a vásárlást. Idén 12 százalék mondta azt, hogy black friday napján kezdi meg a bevásárlást, ami 3 százalékponttal magasabb a tavalyi értéknél.
A kutatás alapján idén már az európai fogyasztók közel negyede kezdte el december előtt megvásárolni a karácsonyi ajándékokat. A fő motiváció a vásárlások előrehozásában, hogy minél olcsóbban tudják megvenni az ajándékokat. Az akciós ajánlatok kihasználását az is segíti, hogy a korábban néhány napos black friday-ajánlatok immár akár több hétre is elnyúlnak.
Kicsit nehezebben csábulunk el a karácsonyi bevásárláskor
Az impulzusvásárlás egyre kevésbé jellemző az ünnepek környékén és csupán a vásárlók hat százaléka hagyja a karácsony előtti utolsó hétre az ajándékok beszerzését. A meglepetések átgondolt kiválasztására utal az is, hogy a karácsonyi készletek megjelenésére csupán a vásárlók hét százaléka vár.
A karácsonyi vásárlás egyre korábbi megkezdésének fő oka, hogy ezzel szeretnének spórolni az emberek – 56 százalék indokolta ezzel a korábbi karácsonyi szezonkezdetet. A megkérdezettek 41 százalék több időt szeretne ezzel a legjobb ajánlatok kiválasztására, 37 százalék mondta, hogy több időt szeretne magának a tervezésre és a vásárlási döntésre.
Sokkal megfontoltabbak a fogyasztók vásárlási döntéseikben, nem impulzusok alapján, hanem racionálisan átgondolt érvek alapján igyekeznek dönteni. Ez fontos információ a hirdetőknek, a márkáknak: ajánlataikban az ár-érték aránynak és észszerű érveknek érdemesebb hangsúlyosabban megjelenni.
Nagyon fontos az árazás: a kutatás szerint a vásárlók 51 százalékának az ár-érték a legfőbb szempont az ajándékok kiválasztásakor, ez követi 23 százalékkal az akciók megléte. A termékválaszték és a helyszín már csak nyolc-nyolc százalék számára volt fontos. A minőséget csupán hét százalék tartotta elsődlegesnek. A fenntarthatóság továbbra sem kiemelt szempont az európai vásárlók körében karácsonykor – ezt a megkérdezettek egy százaléka sem tartotta elsődleges szempontnak ajándékok kiválasztásakor.
Inkább a digitális felületeken tájékozódunk
A legjobb ajánlatokat online keresik az európai vásárlók, a digitális média használatának aránya egyetlen év alatt közel megduplázódott a hagyományos médiához képest. Idén már a vásárlók 65 százaléka elsősorban a közösségi médiában és digitális platformokon keres ajándéktippeket.
Eltérő az egyes országokban a hagyományos boltok népszerűsége: csak fizikai üzletben Romániában (59 százalék) és Magyarországon (48 százalék) vásárolnak a legtöbben karácsonyra. A németek vásárolnak leginkább csak online (14 százalék), Magyarországon nyolc százalék ez az arány – egy százalékponttal előzve a legalacsonyabb román értéket. A legtöbb európai a bolti és az online vásárlást kombinálja, a legtöbb országban az ilyen vásárlók aránya már 50 százalék feletti.