Gazdaság

Vadonatúj, 22 milliárdos luxusrepülő jelent meg a NER-közeli üzletemberek flottájában

Marjai János / 24.hu
Marjai János / 24.hu
Az osztrák OE-LOT lajstromjelű privát jet külsőre szinte megegyezik a korábban Mészáros Lőrinc és más NER-es vállalkozók által használt OE-LEM jelzésű Bombardier Global 6000-rel. A vadonatúj, 2024-es gyártású magánrepülő azonban a gépcsalád egy nagyobb hatótávolságú, 6500-as típusjelzésű változata. A gép eddig Bordeaux-ban, Dubajban és a Dél-Afrikai köztársaságban járt – értesült az Átlátszó.

A jethez már több alkalommal repült a Mészáros Lőrinc-féle helikopter, októberben pedig pár óra különbséggel jött haza a NER-es kötődésű OE-HUG jelű repülővel Bordeaux-ból, ahol a Mészáros borászának nevezett Kalocsai László cége rendelkezik szőlőbirtokkal és szállodával. Az OE-LOT több alkalommal is heteket töltött külföldön az utasaira várva, ami egyértelműen azt jelzi, hogy nem bérelt járat, hanem valakinek az érdekeltségébe tartozik.

A világ minden részén repülőgépeket fotózó hobbiközösség, az úgynevezett „plane spotterek” Budapesten készült fotóit nézegetve bukkant rá a portál a magánrepülőgépre.

A vadonatúj, 2024-es gyártású Bombardier Global 6500-as modellnek több más, Budapesten állomásozó luxusgéphez hasonlóan az osztrák AvconJet az üzembentartója.

Egy charterutakat szervező cég ismertetője szerint ennek a repülőgéptípusnak az

újonnani ára 56 millió dollár, azaz 22 milliárd 120 millió forint.

A magángép – az útvonaladatai szerint – 2024. szeptember 4-én hagyta el a kanadai gyárat, és repült át Montreálból először Bécsbe, majd pár nappal később onnan Budapestre. A magyar főváros nemzetközi repülőtere azóta is bázisa a privát jetnek: innen indul útnak, és ide is érkezik vissza. Mindez arra utal, hogy az OE-LOT lajstromjelű gépet – valamilyen pénzügyi konstrukcióban – Budapesten „vette” valaki, amely abból is sejthető, hogy a repülőnek több olyan útja is volt, amikor egy vagy akár több mint két hétig külföldön maradt az utasával. Ez pedig egyértelműen azt mutatja, hogy nem egyszerű, alkalmi bérlésről van szó: a privát jetet ilyenkor a „tulajdonos” vagy hozzá köthető személyek használják.

Hol járt eddig az OE-LOT?

Bár a repülőgép még nem túl sok helyen járt, máris sejthető, hogy kapcsolatban áll a NER legfelsőbb köreivel.

  • Október 3-án például a másik két NER-jet (OE-HUG, OE-HOZ) által is gyakorta látogatott franciaországi Bordeaux-ba repült. Az út alkalmával a budapesti felszálláshoz a Mészáros-féle helikopter (OE-XWY) vitt hozzá utasokat. Mint az a képen is látható, ekkor még helikopterként jelent meg a privát jet az oldal útvonaltérképén.
  • Október 19-én az OE-LOT Dubajba repült. Közvetlenül a repülőgép indulása előtt ezúttal is ott járt Ferihegyen a Mészáros-féle helikopter, amely a szokásos módon most is a Budaörsi Repülőtérről érkezett, majd oda is tért vissza, miután letette az utasait. A magángép viszont több mint két hétig Dubajban tartózkodott. Ez a tény arra utal, hogy a repülőgépet nem egyszerűen bérelte valaki, hanem szorosabb kötődése van a jethez vagy annak tulajdonosához. Egyszerű bérléskor ugyanis nem lenne kifizetődő, hogy a luxusrepülő heteket várakozzon az utasára, illetve a visszaútra.
  • Az OE-LOT legutóbb november 16-án a Dél-Afrikai Köztársaságba repült, Upington városába, ahol egészen november 23-áig maradt.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik