Belföld

1360 milliárdot költött az állam 2015 óta a Rogán-féle kommunikációra

Einspach Brúnó / 24.hu
Einspach Brúnó / 24.hu

2015 és 2023 között összesen 1360 milliárd forint értékben kötöttek szerződést a Rogán-féle Nemzeti Kommunikációs Hivatal (NKOH) keretmegállapodásai alapján az állami szereplők kommunikációs és rendezvényszervezési feladatokra – írja a G7 saját gyűjtése alapján.

Ez az NKOH keretmegállapodásai alapján kötött egyes szerződések értéke, amit például egy-egy állami vállalat köt a Rogán Antalék hivatala által kiválasztott nyertesekkel. Ezek is azonban keretszerződések, amelyeket jellemzően egy, de akár több év alatt kell lehívni.

Az elmúlt években az NKOH keretszerződései alapján megkötött szerződések értéke a hazai kommunikációs iparág méretének közel felét érte el.

A közbeszerzési portál adatbázisából 2015 és 2023 között több mint 2300 megkötött szerződés adatait vizsgálta a lap, ebből vontak le következtetéseket arra, hogyan is alakultak a kommunikációs kiadások.

A szerződések megkötésének éve szerint vizsgálva látható, hogy a 2015-2018-as 20-60 milliárd forintos érték gyorsan növekedni kezdett 2019 után, 2021-ben érte el csúcsát 335 milliárd forinttal. Ehhez képest 2022 a növekvő infláció ellenére 310, 2023 pedig 120 milliárd forintnyi tendert hozott.

A lap által megadott értékek nem a végleges összértéket mutatják, amit végül ténylegesen elköltenek az állami szereplők kommunikációra. Bonyolítja a tényleges költés megállapítását, hogy a szerződésekben jellemzően 70 százalék körüli minimális lehívási kötelezettséget írnak elő, de van lehetőség 10-15 százalék opcióval meghaladni ezek értékét. Az is változó, hogy ez a végleges értéken felül értendő, vagy már benne van. Ezért az alábbi számítások csak nagyságrendi közelítésként értelmezhetők.

A tenderek kapcsán sokat foglalkozott a sajtó azzal, hogy milyen jelentős szerepet kapnak a Balásy Gyulához köthető vállalkozások, elsősorban a Lounge Design és a New Land Media. Az elérhető adatokból azt lehet látni, hogy valóban ezek a cégek nyerték el a megbízások java részét:

2015 és 2023 között a megkötött szerződések értékének 73 százaléka Balásy Gyula cégeihez köthető.

Korábban a NER-hez köthető más vállalkozásoknak is jelentős szerep jutott, ők a teljes beszerzéses érték 26 százalékát kapták meg. A kezdeti években ezek főként a Csetényi Csabához (Network 360 Kft., Affiliate Network Kft.), és Kuna Tiborhoz (Young and Partners Kft., Trinity Communications Kft.) köthető vállalkozások voltak. Más vállalkozásoknak csak a teljes beszerzési érték egy százaléka jutott.

A Lounge Design és a New Land cégcsoportja által elnyert közbeszerzések értékét a vállalatok árbevételével összevetve az látható, hogy jóval kisebb az árbevétel, mint a szerződések értéke. Összesen 610 milliárd forint árbevétel olvasható ki a vállalati beszámolókból 2015 és 2022 között, míg a közbeszerzési adatok alapján 894 milliárd forint közbeszerzést nyertek el a cégek.

Mivel a közbeszerzési szerződések aláírása után jellemzően legalább egy év van a felhasználására, és keretösszegekről van szó, ezért érdemesebb egy évvel eltolva megvizsgálni az árbevétel és a közbeszerzés arányát. Így már sokkal közelebb van a két összeg: a 610 milliárd forint árbevételhez 608 milliárd közbeszerzési keretösszeg adódik 2015 és 2022 között. Ez alapján

az NKOH tenderein legtöbb megbízást elnyerő vállalatok árbevételének messze túlnyomó részét az állami megrendelések adják.

A vállalatok közül a New Land Media (79 milliárd forint) és a Lounge Event (63 milliárd forint) érte el az utolsó lezárt üzleti évben a legjelentősebb árbevételt. A Balásy Gyulához köthető kommunikációs vállalatok összesített árbevétele 186 milliárd forintra nőtt 2022-re. A közbeszerzési adatok alapján ez 2023-ban akár a 280 milliárd forintot is elérheti.

A vállalatok eredményességére sem lehet panasz: 2022-ben 26 milliárd forintos adózott eredményt mutattak ki. A Balásy-cégek 2014 és 2023 között összesen 611 milliárd árbevétel mellett 67 milliárd forint adózott eredményt érték el. Ez összességében 11 százalékos profitrátának felel meg.

A cégek nyereségességét érdemes az iparági átlaghoz hasonlítani. A 2018 és 2022 közötti időszakban a médiareklám főtevékenységű vállalatok összesen 7,6 százalékos árbevétel-arányos adózás előtti eredményt értek el. A Balásy-cégekhez mért 4,3 százalékpontos különbség ebben az öt évben 25 milliárd forint különbséget jelent, tehát ennyivel volt magasabb a profit összege az iparági átlagnál.

A kommunikációs és rendezvényszervezői állami bizniszt lebonyolító NKOH közvetlenül a Rogán által vezetett minisztérium, a Miniszterelnöki Kabinetiroda alá tartozik. Ennek a hivatalnak az elnöke nem más, mint Lenkei Mirtill, akit Rogán még a belvárosi kábeltévétől hozott át magával, abból az időből, amikor kerületi polgármester volt. A milliárdok felett diszponáló hivatal elnöke – mint közismert – Rogán polgármesteri időszakában a kerületi tévét vezette, igaz volt előtte tévébemondó az MTV-nél is.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik