Szórakozás

A spanyol katolikusok kiakadtak a feltámadás után is szexi Jézust ábrázoló plakáton

CRISTINA QUICLER / AFP
A plakátként is felhasznált festmény alkotója, Salustiano Garcia és a Jézus ábrázoláshoz mintának használt fia, Horacio.
CRISTINA QUICLER / AFP
A plakátként is felhasznált festmény alkotója, Salustiano Garcia és a Jézus ábrázoláshoz mintának használt fia, Horacio.
Az ultrakonzervatív kritikusok „szégyenletes aberrációnak” tartják a nagyhét és húsvét alkalmából rendezett sevillai ünnepségeket népszerűsítő plakátot, ami szerintük „homoerotikus” és „szexualizált” képet fest a Megváltóról.

Hatalmas visszatetszést váltott ki a spanyol katolikusok körében egy festmény, amit a húsvét – illetve az előtte ünnepelt nagyhét – népszerűsítésére készített egy művész. A kritikusok szerint a Megváltóról „szexualizált” és „homoerotikus” képet festő alkotás a feltámadás után, igen kevés ruhában, ellenben kidolgozott felsőtesttel ábrázolja Jézus Krisztust.

A kép „a nagyhét ragyogó oldalát” mutatja be, „a tekintélyes festő legtisztább stílusában” – védte meg a Sevilla húsvéti ünnepségét szervező városi tanács a Salustiano Garcia nevű spanyol művész által készített festményt. A Daily Mail beszámolója szerint

azonban rengetegen voltak a közösségi médiában, akik a nagyhét ragyogó oldala helyett Jézus túlszexualizálását látták az alkotásban.

„Ez egy teljesen szégyenletes aberráció” – írta az Instituto de Política Social nevű ultrakonzervatív katolikus szervezet, melynek tagjai az abortusz elleni harc mellett a keresztény szimbólumok védelmét és a keresztjüknek tartják. A festmény szerintük „nőies” és „camp” jegyekkel ruházza fel Krisztust, és egyáltalán nem a nagyhét vagy a húsvét szellemében készült – ezért bocsánatkérést követelnek a művésztől.

CRISTINA QUICLER / AFP

A magyar kormány szövetségesének számító szélsőjobboldali párt, a VOX egyik képviselője, Javier Navarro is kikelt a húsvét népszerűsítésére megrendelt, és plakát formájában is felhasznált festmény ellen. A politikus azt írta a közösségi oldalán, hogy az alkotás valójában csak „provokálni akar”, és nem szolgálja azt a célt, hogy „a híveket a sevillai nagyhét ás húsvét eseményein való részvételre ösztönözze”.

A művész a jobboldali ABC újságnak azt nyilatkozta, hogy Krisztust a saját fiáról mintázta, a festmény pedig nemcsak „szelíd, elegáns és gyönyörű”, hanem „a legmélyebb tisztelettel” is készült.

Aki az én Krisztus-képemben szexualitást lát, annak őrültnek kell lennie

– mondta, és ragaszkodott ahhoz, hogy „semmi olyan nincs” a munkájában, ami ne jelent volna már meg korábban „többszáz éves műalkotásokban”.

Alvaro LEFLET / AFP A művész, és az ünnepségsorozatot népszerűsítő plakátként is feltámadó alkotása.

Juan Espadas, az ország kormányát adó Spanyol Szocialista Munkáspárt dél-andalúziai szervezetét vezető politikus azonnal a festmény védelmére kelt, és elítélte a mű által kiváltott „homofób és gyűlölködő megnyilvánulásokat”. Valamint kijelentve, hogy a kép egyesíti „a régió hagyományait és a modernitást”.

A Krisztus halálára emlékező, és feltámadását ünneplő húsvét – és az azt megelőző nagyhét – különösen fontosnak számítanak a mélyen katolikus Spanyolországban. Az ünnepségek központjának pedig a botrányba keveredő nagyvárost, Sevillát tartják.

Spanyolország 1978-ban, három évvel Francisco Franco diktatúrájának megszűnése után dekriminalizálta a homoszexualitást, és az LMBTQ-jogok tekintetében a világ egyik legnyitottabb országának számít, ahol 2005 óta az azonos neműek házassága és a meleg párok örökbefogadása is legális – zárul a brit bulvárlap cikke.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik