A Budapesti Corvinus Egyetem tanára, Győrffy Dóra politológus-közgazdász a Portfolio.hu-n megjelent cikkének első részében többek között azt vizsgálta, mit történik az akkumulátorgyártás során keletkező hulladékkal, és milyen kihívásokat jelent az akkuhulladék-kezelés.
Megállapítja, hogy az elektromos autók számának globális növekedésével párhuzamosan egyre nagyobb mennyiségben keletkezik majd akkumulátorhulladék. Arra lehet számítani, hogy míg 2030-ig az akkuhulladék nagyjából fele lesz gyártási hulladék, utána (2040-re) jelentősen nőni fog a használt akkuhulladék mennyisége, mivel nagyjából 10 év után cserélni kell az akkukat.
Az akkuhulladék pedig veszélyes anyagokat (például nehézfémek, oldószerek) tartalmaz, amelyek veszélyeztetik a környezetet, és az akkuhulladék tűzveszélyes is lehet.
Megemlíti az új európai akkumulátorhulladék-szabályozást is, azon belül pedig azt, hogy a gyártó köteles megfizetni a visszagyűjtés és hulladékkezelés, újrahasznosítás költségét a gyártói felelősség jegyében. Az összes SLI-akkumulátort (ilyen az elektromos autók akkuja is) díjmentesen vissza kell venni, össze kell gyűjteni a végfelhasználóktól, majd növekvő arányban kell újrahasznosítani és a nyersanyagokat az új akkumulátorok gyártásában felhasználni. De azt is írja a cikk szerzője, hogy ezeket a tevékenységet nem kötelező a gyártónak elvégeznie, megbízhat egy másik céget is vele.
Hogy eddig milyen balesetek történtek az akkuhulladékkal összefüggésben, arról is írtunk tavaly augusztusi cikkünkben.